Főoldal pop-rock Rádiókat korrumpáló amerikai lemezcégek

Rádiókat korrumpáló amerikai lemezcégek

E-mail Nyomtatás PDF
Rádióadókat fizetett le négy lemeztársaság az USA-ban, hogy minél többet játsszák a zeneszámaikat.

 Rádióadókat fizetett le négy lemeztársaság az USA-ban, hogy minél többet játsszák a zeneszámaikat. Elsõként a Sony BMG fizet tízmillió dolláros bírságot, de a többiek is hasonló büntetésre számíthatnak. Payola - ezt a bûnt követte el a világ második legnagyobb lemezkiadója, a Sony BMG Music Entertainment. Az angol pay (fizetés) szó és az egykor népszerû Victrola fonográf nevébõl összevont kifejezéssel illették az ötvenes években az amerikai helyi rádióállomásoknál meghonosodott gyakorlatot, hogy a lemezlovasok elõszeretettel játszották le azokat a dalokat, amelyeket a lemeztársaságok némi pénz ellenében megrendeltek tõlük. Eliot Spitzer, New York állam fõügyésze szerint a Sony - és még egy sor lemezcég - ezt a gyakorlatot melegítette fel. A hatóságoknak azért tûnt fel a stikli, mert a rádióadók zenei kínálata gyakorta eltért a közízléstõl, nem tükrözte sem a betelefonáló hallgatók kívánságait, sem a slágerlistákat. Ami történt, az tisztességtelen üzleti magatartás, a piac, pontosabban a lemezek iránti kereslet mesterséges befolyásolása. Az ilyen esetek megakadályozására az USA-ban 1960 óta törvény szól arról, hogy a lemeztársaságok nem ösztönözhetik pénzzel a rádióállomásokat, a vétkeseket pedig tízmillió dollárig terjedõ bírsággal és akár egyéves szabadságvesztéssel is sújthatják. A japán Sony Music és a német Bertelsmann-csoporthoz tartozó BMG Music 2004-es egyesülésével létrejött New York-i székhelyû Sony BMG-t ez azonban nem tartotta vissza, jóllehet õ maga felháborodottan és vehemensen harcol cd-inek illegális másolása ellen. A tavaly szeptemberben kezdett vizsgálat során egyre több bizonyíték gyûlt össze a fõügyész asztalán, és végül a Sony BMG úgy döntött, a további hercehurca helyett inkább a kiegyezést választja, azaz elismeri bûnösségét, és kifizeti a tízmilliós bírságot. A pénzbüntetést úgy kell teljesítenie, hogy az összeget különbözõ, zenei oktatást elõsegítõ nonprofit szervezeteknek utalja át. A cég egyúttal nyilatkozatban ismerte el a nem megfelelõ piaci magatartást, és ígéretet tett az elõírások betartására. Emellett - hozta nyilvánosságra Spitzer - a cégnek külön szakértõt kell alkalmaznia a promóciós és értékesítési eljárások ellenõrzésére. S bár a skandalum miatt senkinek sem kell börtönbe vonulnia, a tizenegy hónapos fõügyészi vizsgálat során tucatnyi vezetõ távozott váratlan gyorsasággal a cégtõl. Múlt hétfõn például a Sony BMG egyik kiadója, az Epic Records marketingigazgatója került lapátra, négy menedzsernek pedig súlyos pénzbüntetést kellett fizetnie. A felsõ vezetõk e-mailjei ugyanis arról árulkodtak, hogy õk is tudtak a törvényellenes kifizetésekrõl, sõt igyekeztek azokat fiktív megbízásokkal elrejteni. Rádióadókat fizetett le négy lemeztársaság az USA-ban, hogy minél többet játsszák a zeneszámaikat. Elsõként a Sony BMG fizet tízmillió dolláros bírságot, de a többiek is hasonló büntetésre számíthatnak. BEVETT SZOKÁS VOLT Nemcsak a Sony vétkezett, Spitzer szerint a nagy lemezkiadó társaságok körében bevett szokás a rádióadók zenei választékának befolyásolása. A közeljövõben további kiadók számíthatnak büntetésre: a világelsõ Universal Music, az EMI és a Warner Music. A négy nagy társaság egyébként maximálisan együttmûködött Spitzerrel, átadták neki a kért dokumentumokat, betekintést engedtek a cégek belsõ elektronikus levelezésébe. A vizsgálat megállapításait az érintett nagyobb rádióállomások is megerõsítették, igaz, közülük csak a rádióadók mellett színházakat is mûködtetõ amerikai médiaóriás, a Clear Channel Communications járult hozzá nevének nyilvánosságra hozásához. A verdikt szerint a lemezkiadók nemcsak pénzzel, hanem egzotikus utazásokkal, repülõjegyekkel, ajándéktárgyakkal (például számítógépekkel, cd- és dvd-lejátszókkal), menõ rendezvényekre szóló drága belépõkkel kenték meg a rádióállomásokat, illetve a dj-ket. A San Diegó-i KHTS rádióadó programigazgatója például sík képernyõs tévét kapott az Epictõl, a greenville-i WHRT zenefelelõse pedig egy laptop és egy PlayStation mellett még nyári utazást is. A Sony BMG több esetben az adók mûködési kiadásaihoz is hozzájárult. Álcázásként a lemezcégek gyakran úgynevezett független értékesítõket használtak, akik legálisan fizethetnek az állomásoknak egy-egy zeneszám lejátszásáért, ha nem állnak kapcsolatban a kiadókkal. Sokan nyomban firtatni kezdték a Sony-Spitzer alku megszületése után a rádióadók felelõsségét is. A lemeztársaságok ugyanis azzal érvelnek, csak úgy tudnak bekerülni a mûsorokba, ha fizetnek. A Sony például azért tett le 3600 dollárt, hogy az egyik csatornán 63-szor adjanak bejátszást Jennifer Lopez egyik kislemezérõl. Az igényesebb muzsikájáról ismert Audioslave zenekar egyik menedzsere pedig nemrég elismerte, az együttes albumának dalai csak úgy tudtak felcsendülni a nagyobb csatornákon, hogy megkenték a rádiókat - ennek köszönhetõen a kezdetben rétegközönségnek játszó banda ma már országosan ismert. A vádak szerint az is elõfordul, hogy a lemezlovasok álbetelefonálókkal "kéretik" a megrendelt számokat, a nyereményjátékok gyõzteseiként pedig fiktív személyeket jelölnek meg - a fõnyeremény a mûsorvezetõnél landol. Spitzer már jelezte, hogy a rádiadók sem maradnak ki a vizsgálati körbõl. A hiperaktív fõügyész két évvel ezelõtt a szerinte elfogult tõzsdei elemzõket, tavaly a befektetési alapokat, illetve a világ legnagyobb biztosítási brókercégét, a Marsh & McLennant pécézte ki. Legutóbb, idén június elején a vezetõ amerikai biztosító, az AIG és annak korábbi elnöke, Maurice Greenberg ellen nyújtott be keresetet, könyvelési manipulációt gyanítva (HVG, 2005. június 4.). Idén áprilisban pedig az Intermix Media reklámcég ellen indított eljárást, mert gyanúja szerint a társaság "kémszoftvereket" telepített az internetezõk gépére. CSABAI KÁROLY / WASHINGTON
Módosítás dátuma: 2005. augusztus 04. csütörtök  

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 264 vendég böngészi