Főoldal színház Beckett kábítószer hatása alatt - abszurd komédia az Új Színházban

Beckett kábítószer hatása alatt - abszurd komédia az Új Színházban

E-mail Nyomtatás PDF
Abszurd, meghökkentõ, merész, mulatságos és ötletekben gazdag az Új Színház által október elsején bemutatott kortárs dán darab, a Közeleg az idõ.
Abszurd, meghökkentõ, merész, mulatságos és ötletekben gazdag az Új Színház által október elsején bemutatott kortárs dán darab, a Közeleg az idõ.
Line Knutzon, a fiatal dán írónõ Közeleg az idõ címû mûvében a hippi-generáció gyermekeit mutatja be, akik kivétel nélkül gyerekes felnõttek, illetve felnõttes gyerekek maradtak, akiknek nem kellett lázadniuk, mivel soha senki nem korlátozta szabadságukat. Nincsenek céljaik, alkotó energiájukat nevetséges semmiségekre fecsérlik el, s hagyják, hogy az idõ lassan eljárjon felettük. Valamennyien csetlõ-botló, mulatságos figurák, akik lépten-nyomon abszurd helyzetekbe keverednek, és talán felhõtlenül nevethetnénk is rajtuk, ha nem hasonlítanának annyira ránk.
A történet során elõre-hátra mozgunk az idõben, a helyszín azonban mindvégig Rebekka és Hilbert közös otthona. Jönnek-mennek a látogatók, és közben feltárul elõttünk a házaspár életének minden apró titka. A szereplõk mind hétköznapi figurák, abszurd azonban minden, ami történik velük, és a párbeszédek is abszurdak.
Az elõadásnak várhatóan nagy sikere lesz; erre garanciának tûnik az igen ötletes rendezés, a színészek kiváló alakítása, s nem utolsósorban a díszlet játékossága.
Beckett kábítószer hatása alatt
A köztudatban még ma is szinte kizárólag a két „északi óriás”, Strindberg és Ibsen neve merül fel a skandináv drámával kapcsolatban, bár a nyolcvanas években megjelent színpadjainkon egy-két kortárs svéd, Enquist és Norén mû, majd az utóbbi években több színház is kísérletezett a kilencvenes években Európát meghódító, kivételes tehetségû norvég Jon Fosse bemutatásával. De valójában a magyar színház és közönsége még nem vett tudomást a skandináv dráma új hullámáról. Pedig az elmúlt húsz évben a skandináv dráma újabb virágkorának lehetünk tanúi. A felnõtt drámaíró nemzedék markáns tehetségekkel büszkélkedhet, akik a közönség körében is elsöprõ sikert arattak. Hazájukban mûhelyeket teremtettek, hatottak egymásra is, de a kortárs európai színház fejlõdését is befolyásolták mûveikkel.
Közéjük tartozik az 1965-ös születésû Line Knutzon, a kortárs dán színházi élet üdvöskéje. A fiatal írónõ magát a hippi generáció elsõszülött gyermekei közé sorolja. Mûveiben a hatvanas évek kezdetétõl a hetvenes évek közepéig született korosztály életérzését, és problémáit, nevetséges életképtelenségét dolgozza fel kíméletlen õszinteséggel és ellenállhatatlan humorral. Pályafutását a kilencvenes évek elején kezdte, s mára igazi irodalmi sztárrá vált, akinek a darabjai után kapkodnak a színházak Dániában, de bemutatták már Londonban, Moszkvában és Amerikában is. Abszurd komédiákat ír, egyik nyilatkozata szerint azért kényszerül erre, mert a dán színházak a klasszikus tragédiákat is mindig közönséges revünek játsszák. Egyik német kritikusa találóan jegyzi meg, darabjai olyanok, mintha Beckett írta volna õket, de kábítószer hatása alatt.
Line Knutzon körül hazájában egy csoport tehetséges fiatal mûvész gyûlt össze. Közösen alakították meg a “Dr Dante” színházat Koppenhágában, ahol leginkább Knutzon-darabokat játszanak, de más színházakkal és társulatokkal is dolgozik. Számos rádiójátékot írt és dolgozott a televízió számára is. Több rangos irodalmi díjjal kitüntették
Módosítás dátuma: 2005. október 05. szerda  

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 189 vendég böngészi