Kelendő a musical? (Polip)

2010. december 22. szerda Adminisztrátor
Nyomtatás

1989. január - Mi indíthatta arra a magyar prózai színházak irányítóit, hogy a megszentelt falak közé rockzenét engedjenek? Ezt kérdeztük a műfajjal régóta kísérletező Vígszínház igazgató-főrendezőjétől és néhány vidéki színház vezetőjétől.
Marton László (Vígszínház): Tizenhat évvel ezelőtt mutattuk be a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalt. A közönség akkora érdeklődéssel fogadta, hogy az előadások előtt a rendőrséget hívtuk, hogy a tömeg ne törje be az ajtókat. Ezzel együtt a kritika földbe döngölte a darabot. De mivel tizenegy évig volt műsoron, legendává vált, az élet igazságot szolgáltatott és a múlt mindent megszépít...
Ha egy színház azért mutat be egy darabot, hogy anyagi sikert csináljon, azt én nem tartom becsületes gondolkodásnak, nem tesz jót a színházi munkának. A Képzelt riportból 27 előadást terveztek s a Kőmíves Kelemenről se gondoltam, hogy hét évig műsoron lesz. A padlás esetében sem volt kiszámítható ez a siker.
- Költségeink csak akkor térülnének meg, ha a jegyek drágák lennének. Mi nem törekszünk erre, mert nem akarjuk elveszíteni törzsközönségünket, az egyetemistákat, a fiatal értelmiségieket, a középiskolásokat. Ezek a darabok nem üzleti vállalkozások, A padlásra a legolcsóbb jegy ára 10, a legdrágábbé 105 forint.

Nagy László igazgató (Szeged, Nemzeti Színház):
Színházunk eddig a West Side Storyt, a Hairt, a Hegedűs a háztetőn-t és a Jézus Krisztus szupersztárt mutatta be. Ezeket „cukorkaként" adagoltuk, hogy behozzuk a fiatalokat a színházba, de ma már minden korosztály kedveli ezeket a darabokat. Szolid anyagi sikert jelentettek a rockoperák, mert a költségek mintegy másfélszeresei a prózai előadásokénak, ugyanis vendégművészeket kell fölléptetni, magasak a jogdíjak, drága a playback és a statisztéria. Ezért állapítottunk meg 150%-os helyárakat. Sajnos, nem tudjuk „kijátszani" a darabokat, csak 50-100 előadást érnek meg, színészgárdánk állandó változása miatt.

Kockás Katalin gazdasági igazgató (Szolnoki Szigligeti Színház):
- A zenés darabok kiválasztásában voltak gazdasági szempontok is, mert nagy volt az érdeklődés irántuk. Pedig a másfélszeres költségek miatt dupla helyárakkal játszottuk őket. A Rákóczi tér tájolással együtt 40 előadást ért meg, a Táncdalfesztivál '66 több idényt is.

Bodor Imre
igazgató (Veszprémi Petőfi Színház):
Műsorunk állandó megújítása a célunk, ezért mutatunk be mai magyar zenés darabokat, így mutatjuk be az egyik legfrissebb magyar darabot, A padlást is. A Popfesztivált két évadon át játszottuk nagy sikerrel. Több mint 70 előadást ért meg s ez vidéken kiemelkedő. A költségeink 150-160 %-kal nagyobbak, a Popfesztivál jegyeit 50, A padlásét 20%-kal drágábban adjuk. Mivel Győr után nálunk a legmagasabbak a helyárak, ezért nem emelhetünk többet.    Zétényi Zoltán