BBTE: Nyolc tanár csatlakozott Kása lemondásához

2005. december 23. péntek Erdely.ma
Nyomtatás
Szombati hírünk szerint Kása Zoltán, a Babes-Bolyai Tudományegyetem matematika és informatika kara magyar tagozatának vezetõje lemondott dékánhelyettesi, illetve az egyetem szenátusában és kari tanácsában betöltött tisztségeirõl.

 Szombati hírünk szerint Kása Zoltán, a Babes-Bolyai Tudományegyetem matematika és informatika kara magyar tagozatának vezetõje lemondott dékánhelyettesi, illetve az egyetem szenátusában és kari tanácsában betöltött tisztségeirõl. A szenátusnak a magyar informatika tanszék létrehozása ügyében tapasztalható elutasító magatartása miatt hétfõn újabb nyolc tanár csatlakozott Kása lemondásához.
Kovács Lehel informatika szakos oktató az MTI-nek elmondta:
A matematika kar tanácsában helyet foglaló többi nyolc magyar oktató is felfüggesztette tanácstagságát mindaddig, amíg az egyetem szenátusa nem vitatja meg a magyar nyelvû informatika tanszék létrehozásának kérdését.
Ezt most beadványban közölték, illetve kérték az egyetem szenátusától. A magyar nyelvû tanszék létrehozását Kása Zoltán az õsszel kérte a matematika és informatika kar tanácsától. A testület legutóbb december 13-án tárgyalta meg a kérdést, a döntést viszont 2006 májusára halasztotta. Kása szerint azonban a halasztás egyenértékû a leszavazással, hiszen a gyûlésen a román többségû kari tanács tagjai többször is kifejtették, hogy nem értenek egyet a kezdeményezéssel. Kovács Lehel szerint az egyetem legfontosabb döntéshozó testülete leghamarabb január közepén foglalkozhat a kérdéssel, mivel nem valószínû, hogy az év végi ünnepek elõtt a testület összeülne.
Az MTI kérdésére Kovács kifejtette: a többi nyolc oktató azért nem mondott le kari tanácsi tisztségérõl, és választotta kari tanácsi tagságának önkéntes felfüggesztését, hogy ne választhassanak helyettük más tagokat. A BBTE sajtóosztályának hétfõi közleménye szerint Kása nem indokolta lemondását. Az egyetem vezetõsége leszögezte: a felsõoktatásban a szakmai és pénzügyi megfontolásokat nem lehet más természetû érvekkel helyettesíteni. A magyar oktatók viszont közleményükben rámutattak: a magyar tanszék létrehozásának a megtagadásával és a döntéshozatalban való mellõzöttségükkel alapvetõ kisebbségi jogaikat sértik.
Úgy vélik, hogy jelenlegi formájában a magyar tagozat nem mûködõképes, az önálló struktúrák létrehozására vonatkozó kezdeményezéseket pedig a többség megakadályozza. Kovács Lehel szerint az önálló magyar nyelvû informatika tanszékre azért van szükség, hogy a magyar oktatást hatékonyabban koordinálhassák. Ehhez a státushoz több önálló döntéshozatali funkció is társul, s a magyar karok létrehozása esetében az önálló tanszék sokkal könnyebben tömörülhetne az új struktúrába.
A magyar karok létrehozását a BBTE-n tanító magyar oktatók többségének támogató aláírása alapján december elején kérte három professzor a szenátustól. Az önálló tanszékeket és karokat a magyar oktatók azért szorgalmazzák, hogy a BBTE-n belül a magyar nyelvû oktatás fokozottabb önállóságra tegyen szert, s a magyar tagozat döntéseit a többséget alkotó román oktatók beleszólása nélkül önállóan hozhassák meg - a magyar nyelvû oktatás minõségének javítása érdekében - mondta Kovács Lehel.
Módosítás dátuma: 2005. december 23. péntek