Segít egyrõl kettõre jutni

2006. január 13. péntek Új Szó
Nyomtatás
A bécsi repülõtér nem akarja elsorvasztani a pozsonyit
Abban az esetben, ha a Flughafen Wien, a Raiffeisen Zentralbank és a hazai Penta alkotta TwoOne nyeri a pozsonyi és a kassai légikikötõ tulajdonlásáért vívott versenyt, akkor a társaság a vételáron kívül 2015-ig 18,9 milliárd koronát fordít a fõvárosi és 910 milliót pedig a kassai reptér bõvítésére és korszerûsítésére.
A bécsi repülõtér nem akarja elsorvasztani a pozsonyit
Abban az esetben, ha a Flughafen Wien, a Raiffeisen Zentralbank és a hazai Penta alkotta TwoOne nyeri a pozsonyi és a kassai légikikötõ tulajdonlásáért vívott versenyt, akkor a társaság a vételáron kívül 2015-ig 18,9 milliárd koronát fordít a fõvárosi és 910 milliót pedig a kassai reptér bõvítésére és korszerûsítésére. Napjainkban Bécs és Pozsony évente együttesen 17 millió légiutast fogad, ebbõl közel 16 millió esik az osztrák, 1,3 millió pedig a szlovák fõvárosra, azonban 2015-ben az akkorra várt 30 millióból már 6–7 millió utazó jut a M. R. ©tefánik repülõtérre – mondta tegnap Herbert Kaufmann, a Flughafen Wien igazgatótanácsának elnöke. Szerinte a két ország fõvárosa egymásra van utalva, márpedig az együttmûködés eredményeként az érintett régióban középtávon 35 ezer új munkahely születhet. Kaufmann ezt egy viszonyszámmal támasztotta alá: minden 1 millió légiutas eleve 1000 új állást gerjeszt. Ha megnyerik a tendert, akkor 2009-ig 1 milliárd koronás beruházás árán Pozsonyig jár majd a City Airport Train (CAT) vasút, összekötve a két repteret, emellett a buszjáratok is sûrûsödnek.
Sokan attól tartanak, hogy a bécsi repülõtér tulajdonában a pozsonyi drága és másodrendû légikikötõvé silányul. Jozef Oravkin, a TwoOne konzorciumban egyharmados részesedéssel bíró Penta pénzügyi csoport képviselõje viszont cáfolta a híreszteléseket. Szerinte a reptéri illetékek a jövõben az inflációnál alacsonyabb ütemben emelkednek, ami nem veszélyezteti az alacsony árfekvésû légitársaságok ittlétét.
Jozef Oravkin ismertette a M. R. ©tefánik reptér általuk elképzelt fejlesztési terveit. A 22 beruházás közül 2007 végéig kibõvítenék a jelenlegi utasterminált (326 millió korona ráfordítással), 2009-ig pedig mellé egy újat is építenének 2,85 milliárd koronáért. A leszállópályák felújítására 2010-ig 1,24 milliárd koronát szánnak és jövõ év végéig emeletes autóparkolót húznának fel. A késõbbiek során pedig a környék szállodákkal, logisztikai központokkal gazdagodhat. A Koalíciós Tanács jövõ csütörtökön foglalkozik a repterek magánosításával, ezért a kormány leghamarább január 25-én hozhatja meg a végsõ döntését. (shz)
Az utasszám várható alakulása
Évek Pozsony Kassa
2006 2,146 0,318
2007 2,898 0,361
2008 3,677 0,404
2009 4,498 0,444
2010 5,015 0,480
2015 6,313 0,613
A pozsonyi reptér tavaly közel 1,3 millió, a kassai pedig 270 ezer utast fogadott. A táblázat adatai millió fõben értendõk. (Forrás: TwoOne konzorcium)
ÚJ SZÓ-TUDÓSaTÁS

Módosítás dátuma: 2006. január 13. péntek