Hajóval belvárosból belvárosba

2006. január 19. csütörtök Új Szó
Nyomtatás
Bécs és Pozsony között júniustól októberig naponta háromszor rendszeres katamaránjárat indul
Ausztria és Szlovákia fõvárosa között 2004 óta nem a régi értelemben vett testvérvárosi kapcsolat mûködik.

 Bécs és Pozsony között júniustól októberig naponta háromszor rendszeres katamaránjárat indul
Ausztria és Szlovákia fõvárosa között 2004 óta nem a régi értelemben vett testvérvárosi kapcsolat mûködik. A Twin City néven futó program mögött a két önkormányzat mellett komoly vállalatok, társaságok is felsorakoztak. Már a 90-es évek elején a Bécs–Pozsony–Gyõr háromszöget a beruházók arany háromszögként emlegették, a települések ragyogó földrajzi fekvése, gazdasági potenciálja, vásárlóereje, valamint a munkaerõ képzettsége okán. Az osztrák fõváros szlovákiai üzleti kapcsolatainak szorosságát jelzi, hogy a nálunk letelepedett osztrák beruházások fele Bécsbõl érkezett, továbbá a Szlovákiában mûködõ több mint 1700 osztrák cégbõl közel 800 bécsi székhelyû.
A pozitív példák ellenére azonban Pozsony és Bécs infrastrukturális kapcsolata alulfejlettnek számít, ami mindenki számára közismert, aki megpróbált autóval végigvergõdni az alig 60 kilométeres útszakaszon. Napjainkban azonban végre változni látszik a helyzet: az osztrák fél 2004 novemberében hozzálátott a hiányzó sztrádaszelvény megépítéséhez, és elõreláthatólag 2007-tól autópálya köti össze a két fõvárost. Amióta Pozsony a gazdasági reformok eredményeként lendületet kapott, délnyugati szomszédunk sikert szimatolva alaposan belehúzott. Osztrák kézbe került a Szlovák Légitársaság (SA), az Österreichische Bundesbahn (ÖBB) hevesen érdeklõdik a Cargo Slovakia vasúti teherfuvarozó iránt, a pozsonyi reptér magánosításában a schwechati légikikötõ a toronyesélyes favorit, végezetül ha valóban a Lufthafen Wiené lesz az M. R. ©tefánik repülõtér 66 százaléka, akkor az ígéretek szerint 2009-re gyorsvasút köti össze a két repteret.
Közlekedés szempontjából vajon mi hiányzik még? Valójában már csak egy tényezõ, ez pedig a rendszeres hajókapcsolat. Azonban már ez sem sokáig, ugyanis Sepp Rieder bécsi és Tatiana Miku1ová pozsonyi alpolgármester tegnap hivatalosan is bejelentette: június 1-tõl október 29-ig napi három alkalommal rendszeres hajójáratot indítanak a Dunán. A kéttörzsû, katamarán típusú, 102 fõ befogadására alkalmas hajó elõnye, hogy 75 perc leforgása alatt belvárosból belvárosba (Bécsben a Schwedenplatznál külön kikötõje épül) viszi az utasokat. A legolcsóbb menettérti jegy ára 30 euró, az egyirányú viteldíj ára 15 és 23 euró között mozog (2 éves kor alatt ingyenes, 12 év alatt féljegy). Pozsonyból 10:15, 14:15 és 18:15 órakor indul a bécsi Central Danube Region Marketing und Development tulajdonában lévõ, norvég építésû, 60 kilométeres csúcssebességet elérõ katamarán. A Twin City Liner néven futó közlekedési eszköz 3,3 millió euró beruházást igényel, a bécsi kikötõ megvalósítása pedig 2,3 millió eurót emészt fel.
Tatiana Miku1ová szerint Pozsony végre arccal fordul a Duna felé. A folyam szlovákiai partján hatalmas ingatlan-beruházások rajtolnak (Eurovea, River Park), és a szándékot csak elõsegíti a katamaránok menetrend szerinti indítása. Ha az igények meghaladják az elõzetes várakozásokat, akkor a közlekedést akár egész évben fenntarthatják, sõt alkalmi (charter) járatokra is lehetõség nyílik. (shz)

Módosítás dátuma: 2006. január 19. csütörtök