Nem siklik ki a vasútprivatizáció?

2006. február 09. csütörtök Új Szó
Nyomtatás
Legalább 20 társaság magánosítási folyamatát állíthatja le a kormányválság átmenetileg vagy véglegesen
A Dzurinda-kormány eredetileg március 31-ig magánosította volna a még állami vagy félig állami kézben lévõ társaságokat, számos ügylet már a végkifejleténél tartott.
Legalább 20 társaság magánosítási folyamatát állíthatja le a kormányválság átmenetileg vagy véglegesen
A Dzurinda-kormány eredetileg március 31-ig magánosította volna a még állami vagy félig állami kézben lévõ társaságokat, számos ügylet már a végkifejleténél tartott. Azonban a hét elején kirobbant kormányválság áthúzta a számításokat, ami azt jelenti, valamennyi, folyamatban lévõ cégeladást meghatározatlan idõre felfüggesztettek. A talán utolsó, remélhetõleg lezártnak tekinthetõ privatizáció tehát a pozsonyi és a kassai reptér 66-66 százalékos eladása, amelyet még beárnyékol a gazdasági versenyhivatal esetleges negatív döntése (ebben az esetben a gyõztes TwoOne konzorcium nem kaphatja meg a légikikötõket), továbbá a folyamatban vesztes ISAP társaság feljelentése. A képhez hozzátartozik: a kormány még nem írta alá az eladásról szóló szerzõdést, amit elvileg az ellenzék megtorpedózhat.
Talán a legizgalmasabb kérdésnek és a legnagyobb falatnak a Szlovák Villamos Mûvek (SE) részvénycsomagjának 66 százalékos eladása számít. Ugyan már tavaly februárban aláírták a gyõztes olasz Enel társasággal az eladásról szóló szerzõdést (a vételár 840 millió euró volt), azonban a részletek tisztázása miatt még mindig nem került pont az ügylet végére. A PricewaterhouseCoopers privatizációs tanácsadó úgy látja, a döntés a felbolydult parlament kezében van. „Ha nem fogadja el a törvényhozás a Nemzeti Nukleáris Alapról szóló törvényt, akkor a feltételek teljesítésének elmaradása miatt a folyamat nem zárulhat le” – mondta Peter Mitka, a tanácsadó képviselõje. Márpedig az ellenzék meg akarja torpedózni a villamos mûvek eladását, sõt Robert Fico, a Smer elnöke odáig ment, hogy kijelentette: a kormányt azonnal megbuktatja, ha még egy privatizációs szerzõdést aláír vagy valamilyen úton keresztülvisz. Egyedüli megoldást az jelentheti, ha az Enel eltekintene az atomerõmûvek bezárásának finanszírozásához szükséges törvénytõl. Fennáll az a veszély, hogy az ügy botránnyal fenyeget, mivel Szlovákia szavahihetõsége forog kockán.
Valószínûsíthetõ, hogy a ZSSK Cargo vasúti teherfuvarozó 100%-át már nem adják el, annak dacára, hogy három társaság a napokban kötelezõ érvényû árajánlatot is tett (köztük a MÁV Cargo). A privatizációs bizottság tegnap viszont úgy döntött, a kormánynak a Rail Cargo Austria és a J and T Finance osztrák-szlovák konzorciumot ajánlja gyõztesként – közölte Tomá1 ©arlu1ka, a közlekedési tárca szóvivõje. Pavol Prokopovie közlekedési miniszter szerint a Cargo eladása lezárható, mivel a kormány és a parlament már korábban bólintott a projektum végigvitelére. Jirko Malchárek gazdasági miniszter pedig hozzátette, a tegnapi kormányülésen nem született végsõ döntés a magánosítások sorsáról, mindössze az világos, hogy a Közép- és Kelet-szlovákiai Áramszolgáltató (SSE, VSE) privatizációjának befejezésével már nem érdemes foglalkozni, a városi hõszolgáltatók további sorsa pedig a Nemzeti Vagyonalap (FNM) kezében van. A három regionális áramszolgáltató (ZSE, VSE, SSE) részleges privatizációja ugyan a célegyenesbe érkezett, csak éppen a döntés meghozatala hiányzik. Összesen 11 autóbusz-közlekedési vállalat (SAD) részleges eladása szintén zátonyra fut, mint ahogy a DMD Group hadiipari holding 99,8%-os, valamint a pozsonyi tõzsde 74%-os értékesítése is. Úgy tûnik, a privatizáció azonnali leállása miatt az államkassza mintegy 45–48 milliárd koronás bevételtõl esik el, viszont a repterek és a villamos mûvek eladása 42–43 milliárd korona bevételt eredményez. Marek Gábri1, a ESOB elemzõje úgy látja, „a korábbi beruházásoknak köszönhetõen a gazdaság lendületbe jött, a politikai válság érezhetõen nem kell, hogy fékezze a növekedési ütemet.” A Szlovák Takarékpénztár állásfoglalásában leszögezte: „A gazdaság szempontjából a legsúlyosabb következmény a privatizációs folyamat leállítása. Egyébként úgy tûnik, más komolyabb gazdasági következménye nem lesz a történteknek.”
Nem gyakorol azonnali hatást Szlovákia adóskockázati besorolására a kormányválság, közölte a világ vezetõ hitelminõsítõje, a Standard & Poor’s, amely szerint változatlanul van lehetõség a szlovák euróövezeti csatlakozásra még ebben az évtizedben. A szlovák besorolásra érvényes stabil kilátás azonban továbbra is tükrözi az osztályzatra ható kockázatok egyensúlyát, fogalmaz a Standard & Poor’s londoni közleménye. A cég szerint Szlovákia jó ütemben halad az euró 2009-es meghonosítása felé, és ha folytatódik a reformorientált gazdaságpolitika és a költségvetési szigorítás, az a szlovák adósosztályzat további javítását eredményezheti. Ám ha a választások után gazdaságpolitikai fordulat következne be, és a költségvetés költekezõvé válna, vagy késne az euróövezeti csatlakozás, az lefelé ható nyomást gyakorol a besorolásra – áll az Standard & Poor’s elemzésében. (m, shz)
Megtorpanhat a magánosításuk
Szlovák Villamos Mûvek
ZSSK Cargo
ZSE áramszolgáltató
SSE áramszolgáltató
VSE áramszolgáltató
SAD Bratislava
SAD Banská Bystrica
SAD Zvolen
SAD Treneín
SAD Poprad
SAD Lueenec
6 városi hõszolgáltató (Pozsony, Nagyszombat, Zólyom, Zsolna, Turócszentmárton, Kassa)
DMD Group
Pozsonyi tõzsde

Módosítás dátuma: 2006. február 09. csütörtök