Nincs nagy harc a két százalékért Szlovákiában

2006. február 14. kedd Új Szó
Nyomtatás
A magyar szervezetek nem élnek olyan mértékben ezzel a lehetõséggel, mint a szlovák civil szervezetek
Az adónk százalékának adományozása már 5 éves múltra tekint vissza, élnek ezzel a lehetõséggel a szlovákiai magyar nonprofit szervezetek?
Sajnos, a felmérések azt mutatják, hogy a magyar szervezetek nem élnek olyan mértékben ezzel a lehetõséggel, mint a szlovák civil szervezetek, nem használják ki a környezetük nyújtotta lehetõségeket.
A magyar szervezetek nem élnek olyan mértékben ezzel a lehetõséggel, mint a szlovák civil szervezetek
Az adónk százalékának adományozása már 5 éves múltra tekint vissza, élnek ezzel a lehetõséggel a szlovákiai magyar nonprofit szervezetek?
Sajnos, a felmérések azt mutatják, hogy a magyar szervezetek nem élnek olyan mértékben ezzel a lehetõséggel, mint a szlovák civil szervezetek, nem használják ki a környezetük nyújtotta lehetõségeket.
Nem is regisztráltatják magukat, vagy csak nem kampányolnak a jövedelemadó 2 százalékának megszerzése érdekében?
Mindkettõ érvényes. Kevesen regisztráltatják magukat a célszervezetek jegyzékében, bonyolultnak tartják ezt, mivel bizonyos adminisztrációs feladatokat ró a szervezetre, hivatalokból kell igazolásokat kérni, és pénzbe is kerül. Igaz, csak mintegy 1000–1500 koronát kell fizetni, a közjegyzõ ugyanis közjegyzõi okirattal vezeti be a szervezetet a nyilvántartásba. Sok szervezet úgy tartja, hogy ez az ár számukra túl nagy, mivel a regionális, kis szervezeteknél az 1500 korona is nagy teher lehet. Ezért alacsony azoknak a magyar szervezeteknek a száma, melyek számára fel lehet ajánlani az adó 2 százalékát. Még kevesebb azok száma, akik kampányt is folytatnak a támogatás érdekében. Sõt, a nyilvántartásba vett magyar szervezetek száma évrõl évre csökken.
Milyen pénzben mérhetõ hatása van a kampánynak?
Kampány nélkül nincs esélye a szervezetnek a támogatásra. Kampány alatt azonban nem kell költséges reklámhadjáratot érteni. Annak számít minden olyan lépés, mellyel a szervezet megszólítja lehetséges támogatóit. Legolcsóbb – csak egy kis idõt és energiát követel – a szóbeli megkeresés, kicsit drágább, ha levélben szólítják meg a lehetséges támogatókat, de ha e-mailt használnak, akkor ez is minimális költségekkel jár. A formáról a szervezetnek kell döntenie annak viszonyában, hogy mekkora összeget akar áldozni a kampányra.
Mennyire tájékozottak az adományozók, vagyis a lakosság?
A felmérések azt mutatják, hogy az emberek túlnyomó többsége, 76 % már az elsõ évben tudott errõl a lehetõségrõl. Ez az arány azóta csak nõtt, ma már elérheti a 90 százalékot is. Arról, hogy milyen módon teheti ezt meg, vagyis milyen ûrlapok, igazolások kellenek ehhez, errõl a kedvezményezett szervezeteknek kellene õket tájékoztatniuk.
Kinek szól a 2 % Dél-Szlovákiában címû kiadvány?
Elsõsorban a civil szervezeteknek, arra szeretnénk õket biztatni, hogy minél többen éljenek ezzel a lehetõséggel. Pontos tájékoztatást kaphatnak arról, hogy milyen feltételeket kell ehhez teljesíteniük, mit kell tenniük ennek érdekében. Útmutatást találnak a kampány vezetésére is, vannak benne pozitív példák néhány szervezet által vezetett kampányról is. A szervezetek ingyen megkaphatják ezt a kiadványt a Fórum Információs Központban, vagy a partnerszervezeteinél. Letölthetõ a www.forumic.sk honlapról is.
Támogatást kapott szlovákiai magyar szervezetek
Év Összes Magyar szervezetek A felajánlott összeg
szervezet száma aránya (%) (millió korona)
2002 3925 178 4,53 101,8
2003 3332 125 3,75 97,07
2004 3821 119 3,11 845,22
2005 5688 n. a.* n. a. 930,803
forrás: 2 % Dél-Szlovákiában, Országos Adóigazgatóság
* n. a. = nincs adat
LAJOS P. JÁNOS

Módosítás dátuma: 2006. február 14. kedd