Egy lepke nyarat csinál?

2005. augusztus 17. szerda Új Szó
Nyomtatás
Magyarországról a Tátrába, téli síelésre próbálják csábítani a turistákat Az ország egyúttal saját állampolgárait is arra próbálja ösztönözni, nyaraljanak itthon.

 Magyarországról a Tátrába, téli síelésre próbálják csábítani a turistákat Az ország egyúttal saját állampolgárait is arra próbálja ösztönözni, nyaraljanak itthon. Az elsõ reklámfilmeket már két szlovák tévéadó sugározza, valamint Csehországban, Hollandiában és Lengyelországban is elindították a kampányt. Magyarország egyelõre kimaradt – a reklámszakértõk állítólag a téli idényre várnak. A magyar turisták jelentõsen hozzájárulnak a dél-szlovákiai turizmus fejlõdéséhez, ezenkívül közkedvelt célpontjuk a Magas-Tátra. Alexandra Oekayová, a Szlovák Idegenforgalmi Ügynökség munkatársa lapunknak elmondta: a magyar turistákat a legjelentõsebb célcsoportnak tartják, nagyobb reklámkampányt azonban csak késõbb indítanak. „Mivel nagy valószínûséggel jó minõségû téli felvételeket csak januárban tudunk készíteni, elképzelhetõ, az igazi kampányra csak az új évben lehet számítani” – magyarázta Oekayová. Magyarország látszólag más stratégiát választott: a londoni vagy az amszterdami repülõtéren óriásplakátokkal csábítják az embereket a magyar pusztára és Budapestre, ezzel szemben Szlovákiában még csak röplapokat sem osztogatnak. A Szlovákiát népszerûsítõ reklámfilmekben hegyeket, barlangokat vagy aquaparkot látni – elsõsorban fiatal családokat szeretnének megszólítani. Az új országimázs ellenzõi elsõsorban azt nehezményezik, hogy az anyagból hiányzik Pozsony. Oekayová szerint a fõvárossal kapcsolatban patthelyzetbe került az ügynökség, mivel rá nem vonatkozik a strukturális alapok támogatása. „A fõváros történeti és kulturális szempontból is kulcsfontosságú, mégis az összes programból ki kellett hagyni” – jegyezte meg Oekayová. Számos ország népszerûsítõ filmjében szerepelnek közismert személyiségek. A magyarországi reklámkampányban például Tony Curtis amerikai színész vett részt, ráadásul ingyen. A sztár állítólag csak azért vállalta a dolgot, mert édesapja Magyarországról származik. Az Egyesült Államokban indított kampánynak nagy sikere volt, lényegesen több amerikai turistát vonzott Budapestre. Egyelõre nem tudni, mikor fogja képernyõkrõl híres filmcsillag invitálni Szlovákiába a turistákat. Az uniós pénzekbõl egy új logó finanszírozását is fedezték: Szlovákiát egy pillangó jelképezi. Ez fogja az országot jelképezni a külföld elõtt, miként Párizst az Eiffel-torony vagy Londont a Big Ben. A háromszínû lepke szárnyain népmûvészeti elemek fedezhetõk fel. Érdekessége, hogy szinte ugyanolyan lepkével próbálja már jó ideje népszerûsíteni saját országát egy japán ügynökség is. A különbözõ világkiállításokon így legkevesebb két hasonló lepke lesz. Reklámszakértõk szerint ez jellemzi a legjobban kis országunk sokrétûségét, a hagyományokat, a kultúrát és a természetet. (dem) Nincs szerencsénk a hegycsúcsokkal Pozsony. Már egy félrelépésen is túl van a reklámstratégiáért felelõs ügynökség. A napokban ugyanis saját honlapján a Snižka fényképével kezdte csalogatni a turistákat országunkba. Aki tehát nyugati szomszédaink legmagasabb csúcsát akarta megtekinteni, annak nem Csehországba, hanem Szlovákiába kellett volna utaznia. A hibát már az ügynökség is észrevette, s a képet eltávolította a honlapról. A tévedést állítólag az a cég követte el, amely a felvételt küldte az ügynökségnek. De nem elõször fordult elõ, hogy más országok természeti képzõdményeit jelentették ki szlováknak. Legemlékezetesebb Fedor Flašík ügynökségének a félrelépése: svájci hegycsúcsot tüntetett fel szlováknak. (dp)
Módosítás dátuma: 2005. augusztus 17. szerda