Zarándoklat a Magyar Pálos Rendért

2006. január 13. péntek NH
Nyomtatás
Boldog Özséb
Zarándoklat az õsi Magyar Pálos Rend megújulásáért, Szent Koronánk uralkodásáért és

drága hazánk, Magyarország újjászületéséért




Szent zarándoklatra hívunk minden tiszta szívû, a Szent Szellemre nyitott magyar testvért 2006.

 Boldog Özséb
Zarándoklat az õsi Magyar Pálos Rend megújulásáért, Szent Koronánk uralkodásáért és

drága hazánk, Magyarország újjászületéséért




Szent zarándoklatra hívunk minden tiszta szívû, a Szent Szellemre nyitott magyar testvért 2006. január 20-21-ére, Pilisszántóra, Boldog Özséb sírjához, halálának évfordulóján ahol közös imával, engeszteléssel, virrasztással és liturgiával kérjük a magyar szenteket (köztük Boldog Özsébet), az összes pálos remetét és Nagyboldogasszonyunkat, Szép Szûz Máriát, a Szent Szellem által, hogy járjanak közben a mi Urunknál, Jézus Krisztusnál, a Világ Királyánál, hogy mentse meg hazánkat a halálos veszedelemtõl, gyújtsa meg újra a remény lángját és támassza fel az õsi Magyar Pálos Rendet.



A Magyar Pálos Rend rövid története

Boldog Özséb - a tatárjárást követõen, látva édes hazánk romlását - 1250-ben esztergomi kanonokként a Pilis hegyeibe vonult remeteségbe. A Kárpát-medence hegységeiben (így a Mecsekben is) már régóta éltek remeték, akiknek a szellemisége részben az egyiptomi sivatagi atyákra, részben pedig a szkíta táltos hagyományra vezethetõ vissza. Boldog Özséb a Pilisben látomásban részesült, ezért összegyûjtötte a szétszórtan élõ remetéket, majd a mai Pilisszántó mellett templomot épített. Az egyetlen magyar alapítású szerzetesrend védõszentjévé az egyiptomi Thébai Remete Szent Pált választotta. A Szentszék 1308-ban hivatalosan is engedélyezte - pápai fennhatóság alatt - a rend mûködését Szent Ágoston regulája szerint, és egyben engedélyezte számukra a fehér ruha viselését, amelyet a lovagi hagyományokkal együtt - a közben megszüntetett - Templomosoktól vettek át.

A Rend ezután töretlenül fejlõdött egészen a török megszállásig, virágkora a XV. századra tehetõ, amikor Európában és a világon 8 provinciában kb. 300 kolostoruk volt, amelyekben átlagosan 10-12 szerzetes élt. A török hódoltság korának harcaiban fokozatosan felõrlõdtek, a Rend Budaszentlõrincen lévõ központját a törökök feldúlták, így a központ a Felvidékre került. Ennek az idõszaknak kiemelkedõ alakja volt Martinuzzi Fráter György bíboros, esztergomi érsek.

Buda visszafoglalását követõen a Pálos Rend ismét fejlõdésnek indult - a szerzetesek kiemelkedõ eredményeket értek el a tudományok és az irodalom területén (pl. Verseghy Ferenc, Ányos Pál és Virág Benedek) -, amíg II. József 1786-os minden tekintetben jogtalan rendeletével meg nem szüntette. II. József nem volt a Szent Koronával megkoronázva, így nem tekinthetõ magyar királynak, ráadásul a Rend életébe csak a pápának lett volna joga beleszólni. 1784-ben a Magyar Pálos Rend mûködésével párhuzamosan a pápa a lengyel király kérésére önálló Lengyel Pálos Kongregációt hozott létre Czestochowa központtal, melyet még Nagy Lajos magyar király alapított. Ez utóbbi azonban - mai állapotában - sem szellemiségében, sem gyakorlati aszkézisében nem tekinthetõ az Özséb által alapított Magyar Pálos Rend közvetlen folytatásának, mivel jelentõsen eltér az õsi Magyar Pálos Rend jellegzetességeitõl.

A magyar pálosoknak a Rend megszûntetése után 150 évig nem sikerült újra éledniük, csak 1934-ben nyílt lehetõség "a pálos lelkiség" hazatelepítésére Lengyelországból. A Rend õsi magyar szellemiségének kibontakozását azonban megakadályozta egyrészt a lengyel alárendeltség, másrészt a kommunista diktatúra, amely 1950 tavaszán ismét feloszlatta a Rendet. Ekkor hazánkban a pálos szerzetesek száma 38 volt, és bár nagyrészüket bebörtönözték vagy internálták (ketten közülük vértanúságot szenvedtek), a tagok toborzása titokban folytatódott, és így jött létre az un. klandesztin (titkos, rejtett) Pálos Rend. Kockáztatva a meghurcoltatást és a bebörtönzést a rejtõzködõ novíciusok és szerzetesek rendszeresen találkoztak, fogadalmat tettek, tanulmányozták a Rend történetét, titokban élték a pálos hivatást, és készek voltak arra, hogy átmentsék az õsi Rendet.

1956 után is tovább folyt a titkos Rend üldöztetése a kommunista állam részérõl, és amikor 1961 február 7-re virradó éjszakán Páter Bolváry Pál rendfõnököt letartóztatták, Páter Árva Vince (aki szintén az 50-es években, titokban lépett be a Rendbe) vette át a pálosok vezetését.



Páter Árva Vince és az õsi magyar pálos szellemiség

P. Árva Vince, aki élete fõ céljának az õsi magyar pálos lelkiség felélesztését és a Rend megújítását tûzte ki, 1932-ben született és 1959-ben végezte el a teológiát. Különbözõ kápláni helyek után - miközben aktív tagja és vezetõje a titkos Pálos Rendnek - 1968-ban Esztergomba kerül könyvtárosnak, majd 1970-73 között a Keresztény Múzeum igazgatója. 1976-ban került a márianosztrai plébánia élére, ezután 1982. augusztus 22-én a lengyelországi rendfõnök is megerõsíti a titkos Rend vezetésében. 1984-85 között a Római Magyar Intézet növendéke, ahol a Szentté Avatási Kongregációban diplomát szerez, és elkötelezett feladatának tekinti Boldog Özséb szentté avatásának elérését és az ehhez szükséges dokumentumok összegyûjtését.

A politikai rendszerváltáshoz közeledve mindent elkövet, hogy a titkos pálosok nyíltan gyakorolhassák tevékenységüket, és jogi rehabilitációban részesüljenek. Ennek érdekében felterjesztette Rómába a titkos pálosok névsorát, akiknek szerzetesi mivoltát a Szentszék 1989. május 20-án elismerte. (1992. február 17-én pedig a Legfelsõbb Ügyészség rehabilitálta a meghurcolt pálosokat.)

Idõközben a lengyelországi központú Pálos Rend természetesnek vette, hogy a Magyar Pálos Rend lengyel vezetés alatt fog újra indulni. 1989-ben 4 kolostorban indulhatott meg lengyel vezetés alatt a pálos élet, és ezzel egy idõben P. Máthé Pétert nevezték ki megbízott tartományfõnöknek. Közben a magyar állam "visszaadta" a pálosok tulajdonába a budapesti Sziklatemplomot, ahol csaknem 40 éves kényszerû szünet után, 1989. augusztus 27-én mutattak be újra szentmisét. A Sziklatemplom kinevezett igazgatója 1990-tõl Árva Vince, aki egyben a Rend országos gondnoka is lett. Ettõl az idõtõl kezdve kiélezõdött a feszültség a lengyel vezetésû Pálos Rend és Árva Vince között, aki fokozatosan döbbent rá, hogy õ nem az õsi - Boldog Özséb által alapított - Magyar Pálos Rendben van, hanem az eredeti szellemiségétõl és lelkiségétõl megfosztott (egyébként jóindulatú) lengyel pálosok között, akik teljesen be akarták olvasztani a magyar területet is.

Árva Vincét, aki az õsi Magyar Pálos Rend újjászervezését tartja élete fõ céljának 1994-ben számûzni próbálták a Rendbõl, és bár ezt Rómában - az "error invicibilis” (legyõzhetetlen tévedés) alapján - nem hagyták jóvá, de a Renden kívüli életet javasoltak számára. Ettõl kezdve különbözõ helyeken lelkipásztori szolgálatot látott el. Jelenleg Pilisszántón "számûzetésben” él és dolgozik, miután a Vatikán - a lengyel pálosok kezdeményezésére – 2004. május 28-án kelt határozatával kinyilvánította, hogy P. Árva Vince nem tagja többé a Pálos Rendnek. Ebbõl világosan látszik, hogy mind a mai napig a Magyar Pálos Rend jogtalan feloszlatásának rehabilitációja nem történt meg, és annak újjászervezõdését - P. Árva Vince elszigetelésével - éppen az a lengyel Pálos Rend akadályozza, amelyik 210 évvel ezelõtt a Magyar Pálos Rendbõl vette eredetét.



Az õsi Magyar Pálos Rend jellegzetességei

Egyértelmûen bizonyítható, hogy a Magyar Rendbõl kiszakadt lengyel ág fokozatosan veszítette el (érthetõ módon) az õsi magyar jellegzetességeket, amelyek a következõkben foglalhatók össze:

- a remeteség hármas jellege: az imádság, a magány és a vezeklés,

- erõs magyarságtudat,

- a mindenkori rendfõnöknek a Rend magyarországi központjában kell tartózkodnia,

- a pálos szerzetes elsõsorban nem magáért, hanem nemzetéért és hazájáért imádkozik és vezekel,

- az ima vezeti el õket a legmélyebb istenismeretre és a szeretetre, amely a legtökéletesebb szolgálat az Úr elõtt,

- a Rend életében központi helyen áll a Mária-tisztelet, és a szent õrangyalok segítségül hívása,

- szakadatlan rózsafûzér imádság, virrasztás és böjt,

- monostoraik többsége Mária kegyhelyeken épült,

- kritikus történelmi helyzetben mindig az elsõ sorban küzdöttek az ország függetlenségéért és szabadságáért.



A fentiekbõl következik, hogy az õsi Magyar Pálos Rend helyreállítása nemzetünk megmenekülésének és felemelkedésének kulcskérdése, ahogyan ez az õsi igazság már Pázmány Péter szájából is elhangzott:

"Et tu Hungaria, mi dulcis patria, cum Paulinis crescis, et cum itidem decrescis."

”Te is Magyarország, édes hazám, a pálosokkal fogsz növekedni és ugyanazokkal fogsz hanyatlani.”



A zarándoklat programja

Január 20., péntek:

- a zarándokok legkésõbb 18.30-ra Pilisszántóra érkeznek: megközelíthetõ autóbusszal az Árpád-híd pesti hídfõjétõl, ahonnan a buszok Pilisszántóra 15.30, 16.30, 17.00, 18.00 kor indulnak.

A vonatok pedig a Nyugati pályaudvarról 15.35, 15.57, 16.33, 17.03 kor indulnak, amelyekkel Pilisvörösvárig jutunk, innen 7 km-es gyaloglással jutunk Pilisszántóra.

- 19.00: Szentmise a templomban, bemutatja P. Árva Vince

- 20.00: Imádság és virrasztás a templomban váltott csoportokban egészen hajnalig.



Szállás a közösségi házban, hálózsákot, meleg ruhát és egy napi hideg élelmet mindenki hozzon magával!



Január 21., szombat:

- 9.00: séta Boldog Özséb barlangjához

- 10:00-11:00: A szombat hajnalban induló zarándokok megérkezése Pilisszántóra

- 11.00: ünnepi Szentmise a templomban, bemutatja P. Árva Vince

- 12.00: Imádságok, énekek Boldog Özséb sírjánál, vezeti P. Árva Vince

- 13.00: Zarándoklat Pilisszentlélekre

- 18:00-19:00 Visszaérkezés Budapestre.



Szeretettel várunk minden jó szándékú embert és övéit, akik felelõsséget éreznek országunk jövõjéért!



2006. január 11.



Árva Vince baráti támogatásával:

Róbert lovag és a debreceni Szent László Kör


Módosítás dátuma: 2006. január 13. péntek