
Megszûnhetnek a BBC kelet-európai adásai

Írta: Népszabadság Online
2005. október 17. hétfő - Módosítás: 2005. október 17. hétfő

A BBC rádió magyar osztálya szerint még folynak a konzultációk a brit közszolgálati
mûsorszóró kelet-európai adásainak jövõjérõl, a brit kormány ezzel kapcsolatos
munkaanyaga azonban egyértelmûen megkérdõjelezi ezeknek az adásoknak a
létjogosultságát.  

 A BBC rádió magyar osztálya szerint még folynak a konzultációk a brit közszolgálati
mûsorszóró kelet-európai adásainak jövõjérõl, a brit kormány ezzel kapcsolatos munkaanyaga
azonban egyértelmûen megkérdõjelezi ezeknek az adásoknak a létjogosultságát. 
  Hétvégi londoni sajtójelentések szerint a BBC tervezett arab hírtévéjére kell a pénz, ezért
szûnhetnek meg a kelet-európai adások.
  Dajka Béla, a BBC magyar szekciójának fõszerkesztõje, akit az MTI a hétvégi brit sajtóban
megjelent értesülések kapcsán kérdezett, hétfõn Londonban azt mondta: a BBC
Világszolgálatán belül még tartanak az egyeztetések a kelet-európai adások, köztük a magyar
adás jövõjérõl. 
  A fõszerkesztõ szerint a következõ hetekben várható a döntés bejelentése. 
  A BBC az MTI-nek eljuttatta a brit kormány által a brit közszolgálati tévé- és rádiótársaság
mûködésszabályozó alapokmányának, a Királyi Pátensnek most folyó felülvizsgálatához 
nemrégiben összeállított vaskos javaslatcsomagot. A BBC Világszolgálatáról szóló fejezetben
az áll: az a tény, hogy a World Service jelenleg 42 nyelven kínál mûsorokat, "inkább történelmi 
fejlõdés eredménye, semmint az Egyesült Királyság XXI. századi szerepének realisztikus
értékelése". 
  Az irat szerint ennek megfelelõen "idejétmúltnak kezd tûnni", hogy a BBC Világszolgálat a
"keleti tömb" egykori szovjet befolyási övezetébe tartozó országok 16 nyelvén sugároz
adásokat. A  javaslatcsomag kiemeli, hogy ezen országok közül nyolc már az Európai Unió
tagja, és további három rövid idõn belüli EU-csatlakozásra készül. A BBC kelet-európai
nyelveken szóló adásainak létjogosultságát a demokrácia, az emberi jogok, a szólás- és a
gyülekezési szabadság  érvényesülésének elõsegítése adta, ez a hangsúly azonban most má 
keletebbre és délebbre tolódik, fõleg a Közel- és a Távol-Kelet, Afrika egyes részei és az ázsiai
szubkontinens felé, áll a  kormányzati vitaanyagban.     
  A The Sunday Telegraph, a legnagyobb vasárnapi brit konzervatív napilap ezzel foglalkozó
cikke ugyanakkor a kérdést arra szûkítette le, hogy a BBC rádió világszolgálatának
kelet-európai adásaira szánt pénz az arab al-Dzsazíra tévé versenytársának szánt új
BBC-hírtelevízióra kell.
  A lap értesülése szerint a BBC azért vette felülvizsgálat alá jelenlegi forráselosztását, hogy elõ
tudjon teremteni 25 millió fontot (9 milliárd forint) saját arab nyelvû hírcsatornájának 
létrehozására. A világszolgálatot a BBC mûködteti, viszont jórészt a brit  külügyminisztérium
finanszírozza. A brit külügyminisztérium a cikk szerint jóváhagyta az új, arab nyelvû tévéadó
beindítását, de ragaszkodik ahhoz, hogy a BBC az ehhez szükséges pénzt jelenlegi forrásaiból
teremtse elõ. 
  

 1 / 1


