
Tiltakozott a lengyel sajtószabadság helyzetét érő bírálatok ellen a legnagyobb lengyel újságíró szervezet (MTI)

Írta: Adminisztrátor
2017. március 04. szombat - 

Varsó, 2017. március 3. - A lengyelországi sajtószabadság helyzetét érintő nemzetközi
bírálatok ellen tiltakozott a legtöbb újságírót tömörítő Lengyel Újságíró Szövetség (SDP)
pénteken közzétett nyilatkozatában , amelyben a szövetség több
civil szervezetnek az Európai Bizottsághoz (EB) címzett levelére reagált.
       Február közepén csaknem harminc civil szervezet - köztük a Riporterek Határok Nélkül, az
Amnesty International, a Human Rights Watch és a Nyílt Társadalom Európai Politika Intézete -
nyílt levelet küldött az Európai Bizottságnak. Azt követelték, hogy a testület indítsa meg az
uniós alapszerződés 7. cikkelye szerinti eljárást Varsóval szemben, mert a lengyel kormány
szerintük semmibe veszi a jogállamiság alapelveit.
 Az SDP "felháborodással fogadja" azokat a felhívásokat, amelyek "a szólásszabadságot
rendkívüli módon veszélyeztető államként bélyegzik meg Lengyelországot" - szögezik le a
szövetség honlapján közölt nyilatkozatban.
 A dokumentum "szándékos, politikai hátterű manipulációnak" minősíti a civil szervezetek
felhívását, és tiltakozik az ellen, hogy Lengyelországot nem demokratikus államként bélyegzik
meg, és olyan országokkal állítják egy sorba, amelyekben újságírókat megölnek vagy börtönbe
zárnak.
 Az SDP elismeri, hogy a médiára vonatkozó lengyelországi szabályozás "még mindig sok
kívánnivalót hagy maga után", mindazonáltal leszögezi: a Riporterek Határok Nélkül kettős
mércét alkalmaz Lengyelországgal szemben, mivel hallgatott, amikor az előző kormány több
mint 400 újságírót tett az utcára, köztük sokat politikai okokból.
 A nemzetközi szervezet nem reagált akkor sem, amikor "brutális és jogtalan nyomást
gyakoroltak magánkiadókra, amikor a titkosszolgálatok szerkesztőségekbe törtek be, amikor a
kormányzó erők magántulajdonú lapok kényelmetlen főszerkesztőinek leváltását
kényszerítették ki, és befolyásolták a kiadók mögött álló tőkét" - állapítja meg a nyilatkozat
Lengyelországban közismert esetekre, többek között a 2014-es lehallgatási botrány
hanganyagát közlő Wprost hetilapnál végzett házkutatásra, illetve a Rzeczpospolita napilapnál
2013 óta végbement tulajdonosi és személyi változásokra utalva.
 Az EB tavaly februárban indította el az uniós jogállamisági mechanizmust Varsóval szemben,
egyebek között azzal vádolva a lengyel kormányt, hogy szorosabb ellenőrzés alá vonta a
közmédiát.

 1 / 1


