
A köztévé után a közszolgálati rádió is beszüntette adását Izraelben (MTI)

Írta: Adminisztrátor
2017. május 10. szerda - 

Jeruzsálem, 2017. május 10. - Nyolcvanegy évi működés után szerda este az izraeli
közszolgálati rádió, a "reset bet" is beszüntette adását, miután előző este a bezárásra
ítélt régi közmédia tévéadása is véget ért az utolsó tévéhíradó sugárzásával.
       Szerdán egész nap búcsúműsorokkal köszöntek el hallgatóiktól a rádiós újságírók. A déli
hírműsor idején Reuven Rivlin államfő is ellátogatott a stúdióba, hogy együttérzésükről
biztosítsa őket, és személyesen köszönje meg a médiamunkások áldozatos munkáját, akik
közül sokan egész életükben a "reset bet"-ben dolgoztak.
 "Közmédia nélkül nincs demokrácia, közmédia nélkül Izrael állama nem lenne Izrael, és ezért
köszönöm mindannyiuk munkáját. A nyilvános vita lehetőségét, a különböző megítélésre váró
vélemények napirenden tartását, melyeknél mindannyian megértjük, hogy nézetkülönbségeink
vannak, és mindannyian ugyanazt a csodálatos értéket használjuk, amelyet a demokrácia
rendelkezésünkre bocsájt: a közszolgálati médiát "- mondta Rivlin.
 Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök szerda délután bírálta, méltatlannak nevezte,
ahogyan kedd este megszüntették a régi köztelevízió híradóját, ugyanis csak két órával az adás
előtt közölték a műsor készítőivel, hogy véget ér munkájuk.
 A kormányfői hivatal közleménye szerint a miniszterelnök csak a médiából értesült a döntésről.
A Jediót Ahronót című újság honlapja, a ynet szerint a régi közmédia felszámolásával megbízott
hatóság azért határozott a műsorszórás beszüntetése mellett, hogy az új közmédiához átkerülő
munkatársaknak legyen ideje felkészülni új munkájukra.
 Az újjászervezett új közmédia várhatóan jövő kedden indítja meg adásait, addig óránként
hírbeolvasás, és a hírblokkok között zene lesz hallható a közszolgálati rádió nyolc
csatornájának frekvenciáin. Csak egy kivétel lesz, a köztévében húsz, ezzel megbízott
munkatárs közvetíteni fogja szombaton az eurovízió selejtezőjét.
 A kneszet várhatóan szerda este szavazza meg az új közmédia, a Tagid Hasidur Haiszraeli
(Israel Broadcasting Corporation, IBC) elindításához szükséges új jogszabály utolsó részét,
miután az utóbbi hetekben Netanjahu kérésére átalakították az IBC 2014-ben elfogadott
szabályozását: kiemelték a hírszerkesztőséget az új közmédia szervezetéből, mert ezt az
aktuális műsorokkal együtt, a régi közmédia dolgozóinak továbbfoglalkoztatásával egy
különálló, és később létrejövő szervezethez rendelték, amelyet egy tanácsadó testület felügyel
majd. 
 Az új közmédia eredetileg április 30-án kezdte volna meg munkáját, de az indulást május
közepére halasztották, hogy addig jóváhagyhassák a változásokat. Az ügy előzménye, hogy
2014 májusában az izraeli kormány elfogadott egy határozatot, amellyel felszámolták az
addigra teljesen eladósodott izraeli közmédia-társaságot, a Resut Hasidurt (angolul Israel
Broadcasting Authority, IBA), és eltörölték a minden tévékészülék-tulajdonostól évente
beszedendő mintegy 300 sékeles (18 ezer forintos) előfizetési díjat.
 Helyette megszavazták egy új közmédiacég, a sokkal kisebb és hatékonyabb "Tagid", vagy
IBC intézményeinek létrehozását.
 Az új közmédia munkatársai már tavaly ősszel bejelentették, hogy ők készek az előzetes
tervek szerinti adásra, de Netanjahu többször követelte indulásuk elhalasztását. Tavaly
novemberben Móse Kahlón pénzügyminiszterrel kötött kompromisszum eredményeként április
30-ra tűzték ki a végleges időpontot.

 1 / 1


