
Pauska Zsolt Példányszámok és hazugságok (feol.hu)

Írta: Adminisztrátor
2019. május 13. hétfő - 

2019. május 13. - „Amióta a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworkshöz kerültek ezek a lapok,
majd onnan át a kormánypárti médiaalapítványhoz, folyamatosan esik az olvasótáboruk”
– írta az önmeghatározása szerint objektív és független HVG csütörtöki online kiadása, a
Matesz legfrissebb adatait értelmezve.       A HVG-t aztán, ahogy rendesen, nyomban lelkesen
szemlézte a hálózat minden egyes hírszerkesztője.
Mivel lassan három éve, hogy a balliberális médiamunkások rendszeres jelentéseket tesznek
közzé az általuk ellenségnek kikiáltott kiadók és szerkesztőségek aktuális példányszámairól,
ideje, hogy a tényekkel szembesítsük őket.
Nézzük hát.
Az, hogy a nyomtatott lapok példányszáma Európában mindenütt erősen csökken, évtizedes
közhely. Azt viszont, amit a balliberális médiamunkások immár két és fél éve próbálnak elhitetni
a közvéleménnyel (lásd fent), a vágyvezérelt újságírás következtetéseinek hívjuk. Durvábban:
hamisításnak. A példányszámok alakulásának ugyanis semmi köze az általuk sulykolt
dátumokhoz és vélt okokhoz.
Hogy ezt bizonyítsuk, vegyünk két számot. Az egyik legyen 2019 első negyedévének auditált
példányszáma, a másik pedig az a határpont (2016 második féléve), amikor, mint a HVG.hu
írja, „a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworkshöz kerültek ezek a lapok”.
Hasonlítsuk össze ezek után mondjuk a 168 óra, illetve a Blikk (az egyik ugye egy ballib hetilap,
a másik egy eredendően szintén ballib beütésű bulvár napilap) példányszámának alakulását és
a megyei lapokét.
Mit látunk a Matesz historikus adatsoraiban? Azt, hogy előbbi kettőé sokkal nagyobb mértékben
csökkent az elmúlt időszakban (is), mint pl. a megyei lapoké. A 168 óra és a Blikk esetében
2016-ra vetítve 1,40 és 1,45 a szorzó (azaz: akkoriban ennyiszer több lapot adtak el mint ma a
168 órából és a Blikkből), míg a Mediaworks – újabban általuk folyamatosan szapult – megyei
lapjainak ezen átlaga mindössze 1,28.
De ne szűkítsük a kérdéskört a vidéki napilapok helyzetére. Ha ugyanis a fentiekhez
hozzátesszük, hogy a Népszabadság megszűnésekor a Népszava deklarált célja volt, hogy
annak olvasóit átmentse magához, még rosszabbul állnak a balliberális médiaműhelyek.
2016-ban ugyanis a Népszabadság és a Népszava összesített példányszáma napi 50 ezer volt,
ehhez képest most csupán 20.819. Tehát a mai eladásokhoz képest a balliberális politikai
napilapokból 2016-ban még 2,4-szer annyit adtak el, mint ma (ami az általuk lejáratni kívánt
kiadó és megyei adatok esetében, húzzuk alá újra, sokkal kedvezőbb, hiszen itt mindössze
1,28-as szorzó.)
Az sem igaz, hogy a lapok a „Mészáros Lőrinc-féle Mediaworks” színrelépése óta produkálnak
„rémes adatokat”. A vidék egyik hagyományosan legnagyobb napilapja, a Pécsett szerkesztett
Dunántúli Napló például a 2006 és 2016 közötti tíz évben – a „Mészáros Lőrinc-féle
Mediaworks” érkezése előtt – napi 47.525 eladott példányról 20.498-ra csökkent. A
Népszabadság ugyanezen időszak alatt 146.648-ról 37 ezerre. Azaz a Népszabadság rövid tíz
év alatt a példányszámának 75 százalékát vesztette el.
A Mediaworks eladási adatait szapuló HVG hasonlóképpen járt, ebben az időszakban 93
ezerről 33 ezer alá csúszott, őket olvasóik 65 százaléka hagyta faképnél.
Ahelyett tehát, hogy a másik oldalon azt bizonygatnák, hogy a „Mészáros Lőrinc-féle
Mediaworks” lapjai „rémes adatokat” produkálnak, ideje bevallaniuk:
hozzájuk, balliberális műhelyekhez képest ezek a szerkesztőségek sokkal jobban teljesítenek.

 1 / 2



Pauska Zsolt Példányszámok és hazugságok (feol.hu)

Írta: Adminisztrátor
2019. május 13. hétfő - 

Ami csökkenés mutatkozik, az a nemzetközi trendeknek megfelelő, de jóval alacsonyabb, mint
a magyar balliberális oldalon tapasztalható esés.

 2 / 2


