A hír szent, de az oldalletöltést más hozza

2005. október 01. szombat hvg
Nyomtatás
WEBAUDIT
Az internetes portálok látogatottsági adatait vizsgálva kiderül, hogy az oldalak látogatóinak és letöltéseinek jelentõs hányadát inkább a webes mûfajhoz, mint a hagyományos újsághoz szervesen kötõdõ tartalmak hozzák.
WEBAUDIT
Az internetes portálok látogatottsági adatait vizsgálva kiderül, hogy az oldalak látogatóinak és letöltéseinek jelentõs hányadát inkább a webes mûfajhoz, mint a hagyományos újsághoz szervesen kötõdõ tartalmak hozzák.
Nyolc napon belül két alkalommal döntött rekordot a legnézettebb hazai portál, az Origo látogatottsága. Elõbb másfél hete hétfõn több mint 700 ezer látogatótól regisztrált forgalmat, majd két napja ezt is megdöntve 715 ezer látogatót könyvelt el.
Némileg meglepõdve tapasztalhatjuk azonban, hogy a fenti látogatószámhoz járuló 22 millió 700 ezer oldalletöltésnek csak csekélyebb százaléka kötõdik a napi hírekhez, jelentõsebb hányadukat a portál egyéb tartalmai generálják. Az oldalletöltések túlnyomó része (7,1 millió kattintás) a T-Online portálról, a Honfoglalóról (4,7 millió), illetve a Freemail oldaláról (2,9 millió) érkezett.
A – mondjuk így – hagyományos közéleti-gazdasági hírtematika valójában nem érdekelte annyira az olvasókat, hiszen összes letöltött oldal 1,6 százalékát tették ki az ezzel foglalkozó anyagok (összesen 381 ezer megtekintett oldalról van szó).
Az Origó Aktuálishoz, vagyis a szerkesztett tartalmakhoz (amelybe nem tartozik bele a Go.hu utazási oldal, és a Home & Garden lakberendezési magazin) is az összes letöltés kevesebb mint 10 százaléka (2,16 millió oldal) kapcsolódott.
Index: nem a bulvárrovat viszi a prímet
A harmadik legnagyobb forgalmú hazai weboldal, az Index hétfõi 387 ezer látogatója összesen 9 és félmillió oldalt töltött le (a második leglátogatottabb oldal a Startlap, amely azonban nem hírújság).
Mindezekbõl 117 ezer felhasználót és az oldalletöltések 38 százalékát vitték el a különféle szolgáltatások, vagyis a Freeblog, a játékok, a levelezõrendszer, vagy a tárhely-szolgáltatás. 2,2 millió oldalletöltést produkált a Totalcar, ezen belül is kiemelkedik az autós apróhirdetések oldala (1,7 millió oldallal), s maga az autós újság (424 ezer oldalletöltés), valamint 515 ezer oldalletöltést hozott az Index girly-bulvár szekciója, a Velvet is.
Az esszenciális Index-tartalmakat 3 millió oldalon töltötték le hétfõn, ezen belül is a fórum és a tech-tartalmak voltak népszerûek igazán (690 ezer, illetve 521 ezer oldalt töltöttek le ezekbõl a rovatokból). Igen jól futott még a médiahíreket is tartalmazó Kult-rovat (343 ezres oldalletöltéssel), érdekesség azonban, hogy a kifejezett bulvárhírek nem szippantják el az olvasókat (75 ezer oldalt töltöttek le ebbõl a rovatból).
A hagyományos belföld-külföld-gazdaság hármasból 225 ezer oldalt hívtak le, ezen belül is fõleg a belföldi tudósítások jelentették az Index erõsségét; 145 ezer oldalnyit olvastak el ezekbõl hétfõn. A hazai, nemzetközi és piaci hírek tehát az összes oldalletöltés 2,3 százalékát tette ki.
A Blikknek bejöttek a partigalériák
A Népszabadság Online 31 ezer hétfõi látogatója összesen 160 ezer oldalletöltést produkált, s ebbõl is kitûnik, hogy a híreket csak kisebb részben olvassák a látogatók: 2416 oldalt töltöttek le a világ híreibõl, 1811-et a gazdasági és 3016-ot a belföldi tudósításokból, 81 ezret vittek el ugyanakkor az egyéb aloldalak.
A Blikknek ugyanakkor igencsak bejött a Buliblikk nevû galéria-aloldal beindítása, hiszen a hétfõi 56,5 ezer látogató által lehívott 797 ezer oldal közül 220 oldal tartalmazott partifotókat. A Sztárblikk nevû pletykarovatot 78 ezer oldalon hívták le, magukat a bulvárhíreket pedig 95 ezer oldalon látogatták az olvasók.
A Magyar Nemzet Online auditált adatai nem tartalmazzák, hogy pontosan mely rovatok linkjeit nézték legtöbben, ám az ennek a lapnak az esetében látszik, hogy a tartalmi oldalak lényegesen több (144 ezer) oldalletöltést tettek ki az összes, 310 ezer hétfõn letöltött oldal közül, mint a szájt bármely más szolgáltatása. (A fórumból például 43 ezer oldalnyit töltöttek.)
A FigyelõNet egyes rovataihoz kapcsolódó publikus adatok nem állnak rendelkezésre, a Webaudit-forgalom szerint azonban a hétfõn mért 211 ezer oldalletöltés csaknem kétharmadát az egyes - közelebbrõl meg nem határozott - aloldalak hozzák, 18 százalékukat pedig a National Geographic magazin FN alá rendelt oldala generálja.

Hvg.hu: még mindig inkább a hírekért jönnek
A hvg.hu tartalmai között vizsgálódva kiderül, hogy olvasóink kattintásainak jelentõs részét a napi hírfolyam anyagai viszik el: a hétfõn lapunkra látogató 34 ezer olvasó 226 ezer oldalt töltött le, márpedig ezeknek jelentõs hányada (20 százaléka, ami 45,3 ezer oldalt tesz ki) a hagyományos, belföldi, külföldi és gazdasági rovatok anyagait jelentette.
Összesen 44 ezer oldalt hívtak le Hírbörze-játékosaink (ami az összes letöltés 19 százaléka), s csaknem 60 ezer oldalt töltöttek le a Jobline munkaajánlatai között válogató olvasóink (ez a letöltések több mint negyede).
Az auditált látogatottsági és olvasottsági mutatókból tehát kiderül: az online hírlapként aposztrofált oldalak látogatóinak és oldalletöltéseinek jelentõs hányadát egy hagyományos újsághoz szervesen nem feltétlenül, a webes mûfajhoz azonban szorosan kötõdõ tartalmak, játékok és szolgáltatások viszik el.

Módosítás dátuma: 2005. október 01. szombat