Miért nincsenek romák a reklámokban?

2005. október 21. péntek hvg
Nyomtatás
A reklám nem társadalmi szerepvállalás, üzletszerzés céljából készül; a romákat a szakma a teljes célcsoport integráns részének tekinti - derült ki a reklámszakma képviselõinek Budapesten, a témában rendezett pénteki háttérbeszélgetésébõl.
A reklám nem társadalmi szerepvállalás, üzletszerzés céljából készül; a romákat a szakma a teljes célcsoport integráns részének tekinti - derült ki a reklámszakma képviselõinek Budapesten, a témában rendezett pénteki háttérbeszélgetésébõl.
"Miért nem szerepelnek romák a reklámokban?" címmel meghirdetett eseményen a szakma megjelent képviselõi egyetértettek abban: a reklámok elsõsorban üzletszerzés céljából készülnek, s a Magyarországon készült reklámok a romáknak is szólnak.
Nagy Bálint, a Magyar Telekom marketing igazgatója elmondta: marketinges szemszögbõl nincs értelme különbséget tenni roma és nem roma célcsoport között. Ugyanakkor tény, hogy a többségi társadalomnak van egyfajta véleménye a roma társadalomról, amibe beletartoznak pozitív és negatív elemek. A kiélezett helyzetben pedig nehezen teszi meg azt egy megrendelõ, hogy olyan elemet visz bele a reklámba, amely kétségessé teszi, hogy milyen irányba billenti el a termék pozícionálását - közölte.
Baráth Péter, a Publicis Reklámügynökség igazgatóhelyettese arról beszélt: a reklámokban a célcsoport számára vonzó karakterek szerepelnek. A romáknak szóló reklámokban valószínûleg a roma karakterek a vonzóbbak; a többségi társadalom számára azonban olyan reklámokat készítenek, amelyek az adott célcsoportban szimpátiát keltenek - mondta.
A jelenlévõk elmondták, nem kerülne hátrányos helyzetbe az, aki markánsan roma külsõvel jelenne meg egy válogatáson, ha a kreatív koncepcióba beleférne. Nem állnának ellen olyan ügynökségi megkeresésnek, hogy romákat szerepeltessenek a reklámban - hangsúlyozták többen.
Gondáné Fischer Zsófia, a Raiffeisen Bank Rt. marketing igazgatója közölte: "a termékreklám üzlet, nem társadalmi szerepvállalás". A romákat a teljes célcsoport integráns részének tekinti a reklámszakma - mondta.
Gosztonyi Csaba reklámszakértõ szerint a piac ereje és mérete is hatással lehet arra, hogy Magyarországon "nem erõltetik még" a romák megjelenését a reklámokban.

Módosítás dátuma: 2005. október 21. péntek