
Közbeléptek az amerikai tulajdonosok

Írta: Új Szó
2005. november 04. péntek - Módosítás: 2005. november 04. péntek

A CME az utóbbi idõben külföldi ügynökségekkel monitoroztatta a Markízát 
  Pozsony.  

 A CME az utóbbi idõben külföldi ügynökségekkel monitoroztatta a Markízát 
  Pozsony. Veszélyben volt a Markíza mûködési engedélye, az utóbbi idõben ugyanis nem
lehetett kizárni a lehetõséget, hogy a frekvenciatanács nem hosszabbítja meg. A CME
valószínûleg ezért akart nagyobb befolyást szerezni a magántévében, s az amerikaiak máris
kiegyensúlyozottabb híradást ígérnek. Bár látszólag a frekvenciatanácsnak nincs törvényes oka
nem meghosszabbítani további 12 évre az engedélyt, a közelmúltban napvilágra került
fejlemények alapján mégiscsak mérlegelhették volna azt is, hogy elutasítják a kérvényt.
Kiderült: Pavol Rusko, a tévé volt igazgatója olyan szerzõdést kötött František Vizváryval, hogy
ha távozik a politikából, visszaadja a részvényeit. Politikai szerepvállalása elõtt ugyanis
látványosan eladta tulajdonrészét. Ennek ellenére óriási volt a befolyása, a híradót
rendszeresen vádolták elfogultsággal. Agócs Valériát, a frekvenciatanács elnökét augusztusban
meglepte a Vizváryval kötött szerzõdés, s nem zárta ki, ha újabb fejlemények bukkannak fel, az
befolyásolhatja az engedély meghosszabbításáról szóló döntést. „A törvényes feltételeknek
mindenkinek eleget kell tennie, egyetlen mûsorszolgáltatóval szemben sem vagyunk elfogultak.
Ezt a 9 tagú testület valamennyi tagja nevében leszögezhetem” – mondta a frekvenciatanács
elnöke. A Markíza-híradó kiegyensúlyozatlanságára az amerikai kormány is rámutatott. A CME
az elmúlt hónapokban külföldi ügynökségekkel monitoroztatta a mûsort, s azok is
megerõsítették, hogy némelyik tudósítás nem volt objektív. Az amerikaiak úgy döntöttek,
nagyobb befolyásra tesznek szert, s mielõtt hétfõn bejelentették a tulajdonjogi viszonyok
módosulását, felkeresték Agócs Valériát. „E rövid udvariassági találkozón megígérték,
szigorúan fogják ellenõrizni, hogy a híradás ezentúl megfeleljen a nemzetközi normáknak” –
árulta el lapunknak a tanácselnök. (sz-a) 
  Rusko csemetéi is döntenek a milliókról 
  Pozsony. Pavol Rusko tegnap elárulta, hétfõn visszavásárolta részvényeit František
Vizvárytól, s az amerikaiak tõle vették meg. Nem árulta el, a CME mennyit fizetett neki, s azt
sem akarta megmondani, mire fordítja a pénzt. Errõl majd a tévébõl idõközben távozott
feleségével és két kiskorú gyermekével közösen dönt. (sz. a.) 
  Felfüggeszthetik a Markíza híradójának sugárzását?
  
  Agócs Valéria, a frekvenciatanács elnöke: 

 1 / 2



Közbeléptek az amerikai tulajdonosok

Írta: Új Szó
2005. november 04. péntek - Módosítás: 2005. november 04. péntek

  Tartalmi törvénysértések esetén négyféle szankció van: írásos figyelmeztetés; pénzbírság;
kötelezhetjük az adót, hogy a kifogásolt mûsor elõtt tegyen közzé közleményt a
törvénysértésrõl; a negyedik büntetés a vitatott mûsor vagy annak egy részének a
felfüggesztése. Legtöbb 30 napra lehet letiltani, s kizárólag a tanácson múlik, hogy a
felfüggesztés 5 percig, egy napig vagy egy hónapig legyen-e érvényben. A magyar ORTT
gyakran él ezzel a lehetõséggel. Szlovákiában ezt a szankciót egyszer alkalmazták, éspedig
1998-ban, a választások elõtt, amikor a választójogi törvény még nem mondta ki, hogy
magánmédia is bekapcsolódhat a kampányba. A Markíza akkor egy idõleges mûsort indított el
Arcélek címmel, s ebben bemutatta a képviselõjelölteket. Ezt azonnali hatállyal felfüggesztették.
A híradó esetében azt tehetnénk, hogy néhány percre vagy egy napra felfüggesztjük a
sugárzást. 
  Fennáll ez a lehetõség azután is, hogy a Markíza új többségi tulajdonosa, a CME megígérte,
ezentúl objektív lesz a híradás? 
  Mindig utólag döntünk. Csak azt elemezhetjük, amit már leközvetítettek. A közigazgatási
eljárásról szóló törvény értelmében egy-egy eljárást hat hónap alatt kell lezárni, vagyis a fél év
alatt tapasztalt törvénysértést utólag akár így is szankcionálhatjuk. (sza) 
  

 2 / 2


