Főoldal Sajtóarchívum Új Pest Megyei Hírlap Ének a valkói búzamezőkről (Új Pest Megyei Hírlap)

Ének a valkói búzamezőkről (Új Pest Megyei Hírlap)

E-mail Nyomtatás PDF

1998. augusztus 8. - Évről évre bizonytalan a magyar gabona értékesítése
Kezdetben valának a kaszások, meg a marokszedők. Ez utóbbiak előtt ment a kötélcsináló, aki sodorta a kéve kötéséhez a kötelet. Lefektette a két rend közé, a marokszedők pedig adagolták szép rendben a sarlónyi kötegeket. Őket követték a kötözők, két markot egybefogtak, rátérdeltek, jól megnyomták, rácsavarták a kötelet, s az egyik véget behúzták a kötőfával a kévébe. Húsz kévéből raktak egy keresztet, s a tetején az utolsó volt a papkéve. Végül még maradt egy kis munka a gereblyé-seknek és a kalászszedő gyerekeknek. A búza már a keresztben érett acélossá. Egy hét múlva behordták, a szérűskertben felrakták, és következett a cséplés. És már ömlött is a zsákokba az ÉLET.
1998. július végén Valkón a termelőszövetkezetben még lábon van egy nagy tábla búza. Kovácsics Antal főagronómus leszakít néhány kalászt, szétmorzsolja a tenyerén, majd néhány szemet megrág. Elég kemény - mondja. A nedvességmérő műszer is kellően alacsony értéket mutat, indulhatnak a gépek. Kiadja a parancsot, a John Deer és a Claas pilótáinak, kezdhetik a vágást. Alig egynapi munka van előttük. Felbőgnek a több száz lóerős motorok, fogást vesznek a géppel, s azok telhetetlen étvággyal falják az aranyszürke búzát. A John Deer pilótájának, Szekeres Péternek már az édesapja is kombájnos volt, hatéves korában ült először a vezetőülésben. A tanult szakmája szerelő, s a tsz gépműhelyének vezetője. Egy hónapja vették ezt a csodálatos John Deert. Ez a 250 lóerő teljesítményre képes masina 34 millió forintot kóstál. A vezetőfülke légkondicionált, az olajszervó-kormány síkja dönthető. A gép nagyon fordulékony, könnyen rááll a tábla végén a következő fogásra. Eddig 35 hektár volt a legtöbb, amit egy nap alatt levágtam - mondja a kombájn vezetője. A vezetőfülkében jobb oldalon műszerek jelzik a folyamatokat és a hibákat. A kézi vezérlőn billentyűkkel változtatható a motolla helyzete és sebessége, valamint az asztal magassága a csigával. A menetsebesség a kézi vezérlő rúdjával szabályozható. Munka közben egy eldobott nyolcas betonvas darab akad a gépbe. Szerencsére nem kerül a dobba, ahol nagy kárt okozhatott volna. A pilóta a csörömpölésből észleli a bajt, és leállítja a motort. Megmentett egy szép summát a tsz-nek. Lassan megtelik a magtartály, odaáll a gép mellé egy IFA teherautó, és máris ömlik a búza vastag sugárban. Ez az ÉLET.
Az aratás az egyik legnehezebb fizikai munka, még ha nem is kaszával végzik. Délben meg kell adni a gyomornak, ami a testé lesz. Az asszonyok igazi aratóebédet főztek. Az első fogás jó sűrű zöldbableves, burgonya és tésztabetéttel. Ezt aranyló galuska követi szép, vörös sertéspökölttel, zöldellő uborkával és sárgálló káposztával. A férfiak jó étvággyal, kevés beszéddel fogyasztanak. Dicsérik a produktumot. Mindez olyan, mint egy nagy családi ebéd.
Lassan egyre inkább úgy néz ki, hogy búzát nem érdemes vetni, évről évre nehezebb eladni. Pedig a nyugatiak búzája közelébe sem ér a miénknek. Valamilyen ipari növényre kell átállni, talán repcére - gondolkodik hangosan a főagronómus.
Az egykori bikaistállót ma gabonatárolóként hasznosítják. A bejáratnál tisztító és mobil szárító van egymás mellé telepítve. A méretes épületben egy kamion is meg tud fordulni. De már nem sokáig. Lassan elfoglalja a helyet az ÉLET. Kép és szöveg: Zétényi Zoltán


 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 352 vendég böngészi