Főoldal fotó Szeptemberben VILÁGKÉPEK-kel indul az EFB-turné

Szeptemberben VILÁGKÉPEK-kel indul az EFB-turné

E-mail Nyomtatás PDF
EFB.
EFB. XV. Esztergomi Fotográfiai Biennálé 2006. - Pályázati feltételek – Díjazásra EGYMILLIÓ forint
…VILÁGKÉPEK…

„Hasonlóak vagyunk a hajdani Anteuszhoz, akinek ereje ellankadt, valahányszor elszakadt anyjától, a Földtõl, és megújult, mihelyst megérintette azt. A merõben kiagyalt mûvészet és tudomány vérszegény és gyökértelen marad és ismét a természettel való, erõt adó érintkezésre szorul. A természet világa marad meg közös alapnak mindnyájunk számára, még akkor is, ha az apáink által ismert világ szinte a felismerhetetlenségig megváltozott."”(Kepes György)

Az Esztergomi Bajor Ágost Mûvelõdési Ház és Kultúrmozgó az Esztergomi Vármúzeummal, a Budapest Galériával és a Magyar Fotográfiai Múzeummal közösen rendezi meg az Esztergomi Fotográfiai Biennálét.

Kiállításaink helyszínei:
Esztergomi Vármúzeum Rondella Galériája, 2006. szeptember
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét, 2006 november
Budapest Galéria Kiállítóháza, 2006.december
Camera Soave (Olaszország) 2007. március
Szófiai Magyar Intézet, 2007.nyara
Mediawave, Gyõr, Xantus János Múzeum, 2007. május
és Esztergom testvérvárosai 2007-2008.
„Jubileumi Tárlat” 2006. Budapest Galéria, Szabadsajtó u.

Az Esztergomi Fotográfiai Biennálé ezúttal a természet szabad szemmel nem látható, csak segédeszközökkel, extra berendezésekkel láthatóvá tett világát szeretné bemutatni. A tudomány és mûvészet találkozásából létrejött alkotásokat, mivel:
(„A MÛVÉSZET ÉS A TUDOMÁNY AZ ÉRTELEM RENDEZÕ TEVÉKENYSÉGE”) (Kepes György)
Fél évszázada jelent meg Kepes György festõmûvész könyve, „A VILÁG ÚJ KÉPE a tudományban és a mûvészetben” címmel.
Szeretnénk mi is bemutatni a tudományos munkát (is) végzõ szakember fotográfusok mûvészeti szempontból is élvezhetõ, kitûnõ képeit a hagyományos mûvészeti fotográfusok munkáival együtt. Kepes György az általa bemutatott képek elé ezt írta:

„Figyelemre méltó, hogy abban a megújulásban, amely az elmúlt ötszáz év tudományos kutatásának nagy teljesítményeit lehetõvé tette, a nagy reneszánsz festõké, szobrászoké és építészeké volt a vezetõ szerep. Masaccio, Alberti, Pollaiuolo, Leonardo és Dürer munkásságát éppúgy tekinthetjük a természeti világ szerkezetét vizsgáló rendszeres kutatómunkának, mint mûvészeti alkotótevékenységnek. A természet rendjének általuk teremtett konkrét, közvetíthetõ képe a tudomány és mûvészet fejlõdése szempontjából egyaránt sorsdöntõnek bizonyult, ugyanolyan joggal nevezhetõ tudománynak, mint mûvészetnek”

Tehát az alábbi jellegû képeket várjuk pályázatunkra:
Mikroorganizmusok, növények és állatok szerveinek makrofotói, pl. (halpikkely, madártoll, stb. részletek), folyadékcseppek, -tinták keveredése, légifotók, kristályok, kõzetek, növények mikroszkópikus metszetei, elektrosztatikus, elektromágneses hullámok, rezgések, áramlások képei, feszültségdiagramok, migrációk, oszcilloszkóp-képek, frekvencia-átalakítások, ultrahang és röntgendifrakciós és sztroboszkópikus, valamint extra hosszú, illetve igen rövid expozícióval készült felvételek, tûz, láng, füst, párolgás, légi- és vízsodor, örvények. Kristálynövekedés, anyagfeszültségek, csillagászati és endoszkopikus felvételek a világ létezõ valóságából, valamint emberi alkotások, mûvek, „mini mûszerek” fölnagyított részletei, stb. stb.


Díjazásra EGYMILLIÓ forintot oszt szét a zsûri
Balla András fotográfus (EFB)
dr. Beke László mûvészettörténész
Fábián László mûvészeti író
Kardos Sándor operatõr, filmrendezõ
Kincses Károly fotómuzeológus (MFM)
Török Tamás mûvészettörténész (Budapest Galéria)

a képbírálat alkalmával 2006. április 3-án a Budapest Galéria Kiállítóházában.

Pályázati feltételek:

A pályázat nyilvános, azon bárki részt vehet.
A zsûri csak keretezett, kiállításra kész képeket fogad el! Nevezési lapot két példányban kérünk írni, egyiken legyen rögzítve a pályázati díj befizetését igazoló bizonylat, mely a katalógus ingyenes átvételére is jogosít! (Tehát a nevezési díj nem vész el!) Mind a nevezési lapokon, mind a képek hátoldalán és a katalógusba szánt anyagokon (dia, kópia, CD stb.) legyen fölírva a képek címe, keletkezési dátuma, pontos mérete, technikája, ára, valamint a szerzõ közölni kívánt címe, elérhetõsége (telefon, fax, e-mail, stb.)
A pályázatra olyan képek küldhetõk be, melyekkel szemben harmadik személy jogi követeléssel nem állhat elõ.
A beadandó képek száma, mérete nem korlátozott.

A beadás és átvétel helye: Budapest Galéria Kiállítóháza,
Budapest, III. ker. Lajos utca 158.
Ideje: 2006. március 27-28.
Nevezési díj: 3000,- (háromezer) forint, mely összeget csekken, vagy
rózsaszín postautalványon (az Esztergomi Bajor Ágost Mûvelõdési
Ház és Kultúrmozgó címére) kérjük befizetni.

Csekk kérhetõ: Magyar Fotográfusok Háza, Magyar Fotómûvészek Szövetsége, Magyar Fotográfiai Múzeum, Mûvelõdési Ház, Esztergom.

Tájékoztatás: Budapest Galéria Kiállítóháza – Török Tamás, Veress Anna
tel.: 06-1-3886771 e-mail: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Bajor Ágost Mûvelõdési Ház és Kultúrmozgó – Kollár Hilda tel.: 06-20 2056395 (2500 Esztergom, Bajcsy-Zs. út 4.)
tel/fax: 06-33-313 888 e-mail: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.

Az el nem fogadott képeket április 7-9. között kérjük elvinni, utána semmiféle felelõsséget a képekért nem vállalunk.
A kiállított képek a Budapest Galériából a tárlat után elvihetõk.
Aki Soavéban és Gyõrben is kiállítaná a képeit, kérjük, a nevezési lapon jelezze.

Esztergom, 2005. szeptember 1.

Eredményes, jó munkát kíván a Rendezõség!


Pályázatunkkal kapcsolatos, magyarul is megjelent tanulmányok:

Kepes György: A mûvészet és a tudomány morfológiája
- Szimmetria, arány, modulus
- Új tájakon
- A tárgyak nagyítása optikai úton
- Események tágítása és sûrítése az idõben
- A szem érzékelési tartományának kiterjesztése
- A jelzések átalakítása
- Dolog, struktúra, minta, folyamat
- A fizikai, perceptuális, szimbolikus transzformáció
- Folyamatosság, ritmus, lépték
- Analógia, metafóra
- C.F.A. Pantin: Az élõ szervezetek felépítése
- Kathleen Lonsdale: Mûvészet és krisztallográfia
- Paul Weidlinger: A forma a mûszaki tervezésben
- Norbert Wiener: Tiszta formák a természet világában
- R.W. Gerard: Az élõ szervezetek alakja és funkciója
- Heinz Werner: A fiziognómiai percepcióról
- Naum Gabo: Mûvészet és tudomány
- S.I.Hayakawa: A láthatatlan leigázása
- Bruno Rossi: A tudomány esztétikai motivációja
- Jean Arp: Transzformáció
- Richard J. Neutra: A belsõ és a külsõ táj
- Richard Wilbur: A költészet és a táj
- Fernand Léger: Az új tájkép
- Jean Helion: Jegyzetek
- S. Giedion: Szemléletünk kitágulása és az egyetemesség
- Walter Gropius: Új tájékozódás
- Charles Morris: Az ember és a kozmosz szimbólumai

Témánkhoz:

„A világot nem szabad a megértés határai közé beszorítani – miként az eddig az emberiség gyakorlata volt -, hanem a megértés korlátait kell kitágítani, hogy befogadhassuk a világnak a kutatása során feltáruló képét.” (Francis Bacon) (Parasceve, 4. Aforizma)

„A tudomány szélesebbre tárja az érzelmek ablakait. Vannak olyan nagyszerû és lélekemelõ távlatok, amelyekhez egyedül a tudomány útja vezet el. A tudomány és az érzelmek szembeállítása többnyire félreértésen alapul.” – (J. Arthur Thomson) (The Outline of Science, IV. kötet.)

„Így, mivel szerintem az igazi mûvészet éppoly szerves dolog, mint egy kankalin vagy egy tölgyfa, meggyõzõdésem, hogy a mûvészet világa, amelyrõl általában, mint a „tudomány körén kívül esõ világról” szokás beszélni, nem kívül esik azon, hanem éppenhogy éltetõ ereje, lelke ennek a nagy anyagi burjánzásnak, akár a vallásnak a lelkiismeret.” (Frank Lloyd Wright) (The Art and Craft of The Machine The New Industrialism)

„Egyetlen virágszál titkát sem tudjuk felmérni, s ez szerintem nem is szükséges, csupán az, hogy a tudomány haladását a szépség szeretete, s az ismeretek pontosságát az érzelmek gyengédsége kísérje állandóan.” (John Ruskin) (Modern Painters, III. köt.)

„A tudomány szélesebbre tárja az érzelmek ablakait. Vannak olyan nagyszerû és lélekemelõ távlatok, amelyekhez egyedül a tudomány útja vezet el. A tudomány és az érzelmek szembeállítása többnyire félreértésen alapul.” - J. Arthur Thomson: The Outline of Science, IV. kötet.

„A mûvészet maga az értelem, amelyet a lángelme felékesít, de amely magasabb törvények által meghatározott szükségszerû úton halad.” (E. Delacroix naplója, 1849. Ápr. 17)
Módosítás dátuma: 2006. január 05. csütörtök  

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 198 vendég böngészi