Főoldal muzsika Kopatchinskaja: magyar zenét játszani olyan, mintha az anyanyelvemen beszélnék (MTI)

Kopatchinskaja: magyar zenét játszani olyan, mintha az anyanyelvemen beszélnék (MTI)

E-mail Nyomtatás PDF

Budapest, 2014. március 19. - Bartók, Ligeti, Kurtág vagy Eötvös zenéjét játszani olyan számomra, mintha a saját nyelvemen beszélnék, a gyerekkoromra, az otthonomra emlékeztet - mondta az MTI-nek Patricia Kopatchinskaja moldovai születésű, Svájcban élő hegedűművész, aki a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) keretében az MR Szimfonikusokkal ad koncertet a Művészetek Palotájában április 4-én.
Mint felidézte, népzenész szüleitől szívta magába a magyar zene szeretetét, apja például cimbalmozott, ami nemcsak Magyarországon, hanem Moldovában is nemzeti hangszernek számít. "Amikor magyar zenét játszom, úgy érzem, nincs szükségem +fordításra+, világos, amit magam előtt látok. A lelkemre irányul, a füleim szinte magukba szívják. Úgy érzem, hozzám tartozik, az eredetemhez" - vallott a magyar zenéhez fűződő viszonyáról a muzsikus.
Kopatchinskaja 12 éves volt, amikor családja Bécsbe emigrált. Itt, majd később Bernben végezte zenei tanulmányait, ahol 2000-ben végzett és ma is él. Szólistaként fellépett többek között a Londoni és a Bécsi Filharmonikusokkal, játszott a Salzburgi Ünnepi Játékokon és a Bécsi Ünnepi Heteken. Többször járt Magyarországon is az elmúlt években, fellépett többek között Pécsett és Miskolcon is. Rendszerint mezítláb lép színpadra, hogy "közvetlen kapcsolatban legyen a földdel".
A BTF-en az MR Szimfonikusokkal, az ifjú dirigens, Madaras Gergely vezényletével adandó koncertje fókuszában Eötvös Péter DoReMi című hegedűversenyének magyarországi bemutatója áll. A Midori Goto japán-amerikai hegedűművésznek dedikált darab - innen a szójátékkal képzett címe - másodszor hangzik majd el Kopatchinskaja tolmácsolásában: első alkalommal egy hónappal ezelőtt játszotta, Eötvös Péter vezénylete alatt, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekara közreműködésével.
"Amióta csak először találkoztam Eötvössel, nagyon jól megértjük egymást, és sokat dolgozunk együtt. A vele való közös munkának speciális helye van az életemben" - hangsúlyozta a zenész.
Együttműködésük egyik legsikeresebb példája volt, amikor Kopatchinskaja szólójával készült lemezfelvétel Eötvös Seven (Hét) című hegedűversenyéből. A Columbia űrsikló fedélzetén elhunyt hét asztronautának emléket állító darab mellett Kopatchinskaja feljátszotta erre a lemezre Bartók és Ligeti hegedűversenyeit is, a Frankfurti Rádió Szimfonikus Zenekarával, Eötvös Péter vezényletével. A lemez tavaly szeptemberben elnyerte a Gramophone brit komolyzenei magazin díját az év felvételeként, versenyművek kategóriában. Kopatchinskaja a díjátadó gálán levetített videoüzenetében arról beszélt, hogy a lemez felvételén úgy érezte magát, mintha "egy magyar kozmoszba" került volna.
A mai magyar zenészek közül méltatta Kelemen Barnabás hegedűművészt, Várjon Dénes és Schiff András zongoraművészeket, valamint Kocsis Zoltán karmestert és zongoraművészt, a Nemzeti Filharmonikusok főzeneigazgatóját.
Kopatchinskaja hangsúlyozta a kortárs zene fontosságát életében. Mint mondta, a hegedűre írt klasszikus zene minden területe érdekli, ugyanakkor kiemelte: "a kortárs zene létezésem középpontja, a nyelv, amely hozzám szól, a levegő, amit lélegzek, a nap, amely világít rám. Öröm ilyen zenét játszanom, nem is kell próbálnom megérteni, mert minden világos".
A kortárs zene mellett azért a Kopatchinskaja számára ugyancsak kedves népzene is terítékre kerül az április 4-i koncerten: Kodály Fölszállott a páva - változatok egy magyar népdalra és Marosszéki táncok című műve is elhangzik majd a Művészetek Palotájában.
A 37 éves muzsikus svájci férjével és nyolc éves kislányukkal férje hazájában él, mely, mint mondja, már az ő otthona is. "Zenészként ugyanakkor igazán a zenében, a színpadon vagyok otthon, és ezt a hazát soha nem hagyom el. Ez az a terület, ahol valóban szabad vagyok" - mondta.

 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 357 vendég böngészi