A pillanat profi „vadászai”

2006. február 25. szombat Új Szó
Nyomtatás
Fotóvilág – a szlovákiai magyar országos sajtó hivatásos fotósainak kiállítása a pozsonyi Brämer-kúriában.
Fotóvilág – a szlovákiai magyar országos sajtó hivatásos fotósainak kiállítása a pozsonyi Brämer-kúriában. A tárlaton tizenegy fotóriporter több mint hatvan felvétele tekinthetõ meg

A Fotóvilág (A szlovákiai magyar országos sajtó hivatásos fotóriporterei 1948–2005) címû kiállítást, amely szerdán nyílt A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma pozsonyi székházában, a Brämer-kúriában napilapunk akár a sajátjának is tekinthetné bizonyos mértékig, ugyanis az ott kiállított fotók közül jó néhány az Új Szóban látott napvilágot, a kiállító fotóriporterek pedig volt és mai kollégáink. Akiknek sokkal egyszerûbb a dolguk, mint a tollforgatóké (illetve ma már inkább a billentyûzet-kopogtatóké), hiszen nekik csak a fényképezõgép gombját kell nyomkodni. Ez persze csak egy kis munkatársi provokáció: természetesen egyáltalán nem mindegy, hogy hol és mire fókuszálnak, és hogy mikor nyomják le azt a bizonyos gombot. Hogy abból olyan felvétel szülessen, ami „ütõs”, ami felkelti az érdeklõdést és szöveg nélkül is hatni tud.
A tárlat, amelynek kurátora Miklósi Péter, az elsõ olyan kiállítás, amely a szlovákiai magyar sajtó hivatásos fotóriportereinek munkájából ad ízelítõt. Az eltelt csaknem hatvan esztendõ alatt a hazai magyar sajtó nem dicsekedhetett túl sok hivatásos fotóriporterrel. Számuk máig alig több mint egy tucatra tehetõ. A mostani tárlat a fotóriporterek több generációját mutatja be, s az elmúlt évtizedek egy-egy pillanatát felvillantó munkáik révén rövid, képzeletbeli történelmi sétát is tehet a látogató, a „hõskortól” napjainkig.
A múltat, a kezdeteket idézte fel az ünnepélyes megnyitón József Attila-díjas írónk, Duba Gyula is, aki az elsõ csehszlovák köztársaság harmincas éveiben, a Sarló mozgalom keretében indult Szociofoto-mozgalom jeles egyéniségeire is emlékezett. „Elgondolkodtató, talán a korra is jellemzõ, hogy nálunk nõk voltak elsõ mûvészei – mondta. – Mindenekelõtt Blüh Irén, Weiner Imre festõ felesége. Aztán Rosie Ney, vagyis Földi Róza és a pozsonyi származású Zsigmondi Boris.” A Szociofoto mûvészei Duba Gyula szavai szerint egyszerre voltak társadalmi felfedezõk és mûvészi újítók, Rosie Ney például nemzetközileg elismert mûvész volt a maga korában.
Miklósi Péter a tárlat kapcsán hangsúlyozta, hogy gyûjteményalapozó kiállításról van. „Ez azért lényeges – mondta –, mert szembenézve önnönmagunkkal, látnunk kell, hogy a Csallóköztõl a Bodrogközig sajnos tékozlókként, pazarló módon bánunk saját örökségünkkel. Vonatkozik ez mind közéletünk, mind a mûvészetek szinte valamennyi területére. Pedig ha nem figyelünk oda az örökhagyókra, annak mi, az örökösök látjuk kárát; arról már nem is szólva, hogy így a szükségesnél, a kívánatosnál kevesebb jelet, nyomot, kicövekelt útirányt hagyunk majd az utánunk jövõ nemzedéknek – immár az Európai Unió közösségében élõ szlovákiai magyar generációknak. Ezért tartom alapozónak ezt a tárlatot, mert az országos terítésû szlovákiai magyar sajtó hivatásos fotósainak zöme eleddig csak elvétve, néhány csoportos vagy egyéni kiállításon lépett a széles körû nyilvánosság elé. Ám akkor is inkább mûvészi oldalukról mutatkozhattak meg, semmint a szlovákiai magyar sajtó fotóriportereiként.” A szlovákiai magyar országos sajtó elsõ hivatásos fotósa Prandl Sándor volt, aki 1961-tõl a Hét címû hetilapban dolgozott fõállásban. Napilapunk csak évekkel késõbb, 1968-ban tett szert fõállású fotóriporterre Tóthpál Gyula személyében.
„Ez a tárlat adósságtörlesztés, tisztelgés is egyben – mondta Miklósi Péter. – Tisztelgés az 57 esztendõ szlovákiai magyar sajtójának hivatásos fotósai elõtt, megkésett köszönet a kilencvenes évek derekán elhunyt Prandl Sándornak és Kontár Gyulának – és adósságtörlesztés lapjaink valamennyi fotóriporterével szemben.”
A Brämer-kúriában április 2-áig tizenegy fotóriporter – Prandl Sándor, Kontár Gyula, Igor Grossmann, Tóthpál Gyula, M. Nagy László, Könözsi István, Gyökeres György, Lõrincz János, Vlado Gloss, Dömötör Ede és Somogyi Tibor – több mint hatvan felvétele tekinthetõ meg.
MISLAY EDIT

Módosítás dátuma: 2006. február 25. szombat