Szentiváni János Angyalszárnyai

2007. április 13. péntek Fotómédia
Nyomtatás
A ZOOM Galéria meghívja Önt a


Szentiváni János: Angyalszárnyak


címû fotókiállítás megnyitójára.

 A ZOOM Galéria meghívja Önt a


Szentiváni János: Angyalszárnyak


címû fotókiállítás megnyitójára.


A megnyitó helyszíne: Nemzeti Táncszínház Kerengõ Galériájában (budai Vár, Színház u. 1-3.)


A megnyitó idõpontja: 2007. április 17. 18 óra


A kiállítás megtekinthetõ: 2007. április 17-tól április 30-ig, naponta


13-18 óra között, elõadási napokon a mûsor végéig.


Szentiváni János 1952-ben született, Budapesten. Tanulmányai között a


vegyipari szakközépiskolát említhetnénk, valamint azt az eseményt, hogy 1972-


ben szüleitõl egy Zenit E fényképezõgépet kapott ajándékba. Két-három évnek kellett eltelnie, hogy komoly késztetést érezzen a fotografálásra. Nagyító,


sötétkamralámpa, hívótálak, vegyszerek a fürdõszobában; a szomszéd segítségével kezd laborálni.


Elõször riportszerû képeket készít, a mindennapi élet pillanatait örökíti meg.


Autodidakta képzés, fotóstanfolyamok, ellesni mindent, amit csak lehet.


1978-tól a Hungaroton megbízásából rock-zenekarokat, párhuzamosan


színházat és táncot fényképez: Huszonötödik Színház, Jobba Gabi, Gyõri


Balett.


A havonta megjelenõ Népmûvelésnek kulturális, mûvészeti témákból riportokat


készít.


1986-1990 között Moravánszky Ákos, majd Turányi Gábor fõszerkesztõ mellett


a Magyar Építõmûvészetnek dolgozik. Elsõ munkája Bán Ferenc Mûvelõdési Központja Nyíregyházán, aztán sorra kamerája elé "járulnak" a magyar


építészet régi és új alkotói, alkotásai: Hauszmann Alajos, Hild József, Schulek


Frigyes, Lechner Ödön, Ybl Miklós, Makovecz Imre, Finta József, Csete György, Vadász György, F. Kovács Attila és a többiek.


Ekkor még kisfilmes Minolta a "technika" széleslátószögû objektívvel, és néha kölcsöngéppel.


Hogy a megfelelõ nézõpontokat kiválassza, a perspektivikus torzításokat


korrigálja, fára, kerítésekre, oszlopokra mászik, emeleti lakásokba kéredzkedik.


1990-tõl szabadfoglalkozású, a MÚOSZ tagja. 1998-ban az Octogon építészeti


folyóirat egyik alapítója. Újabb munkák, gyönyörû feladatok. Megismeri az európai


és az angolszász építészetet, fényképezi a Velencei Biennálékat, Berlin városközpontját, a Potzdamer Platzon a Sony Center, Helmut Jahn épületét, nem


sokkal arrébb Frank O. Gehry DG Bankját, Jean Nouvel épületét Prágában,


amelyeket aztán a World Architecture publikál.


1992-1995 között természetfilmeket készít a Magyar Televízió számára, a


Lélek és építészet sorozata 2006-ban a Pax TV-ben megy adásban. Ebben


templomok, iskolák, középületek – az elmúlt évtized kortárs magyar


építészetének jeles alkotói és alkotásai - elevenednek meg Szentiváni János mint


operatõr által. Élvezi a kettõsséget, amit a mozgó- és az állókép jelent.


2003 különleges számára, a siker éve: csoportos Pulitzer-díjat kap az Octogon,


és mint alapító tagnak, neki is része van ebben. Fotóival jelenik meg a Terror


Háza Múzeum könyvszerû katalógusa, amely eddig már több kiadást megért,


majd ezt követi a Sándor Palota.


A Zsolnay-kerámiákkal díszített épületekrõl sorozatot készít egy japán kiadó felkérésére. A fotók anyagából készült könyv és vándorkiállítás már Japánban is nagy sikert aratott, és ráirányította a figyelmet a magyar iparmûvészet és építészet egyik méltán híres színfoltjára.


Fényképezi - és még mindig 2003-nál tartunk - Finnországban a kortárs építészetet, Pekka Helin, Tuomo Siitonen, Pentti Kareoja tervezõk munkáit. Mint mondja, nemesen egyszerû, tiszta gondolkodás jellemzi a finneket, és ez a lelki rokonság nagyon sokat jelent számára.


2004-ben Lélekvándorlás címû kiállítását mutatja be a Marcello Design Galériában,


az Építészet Hónapja keretében. Ahogy Bojár Iván András írja: "Újrafogalmazott


terek, finom vagy éppen markáns részletek, kitüntetett figyelem. Az építészeti fotográfia önálló mûfaj, amely különleges érzékenységet kíván, értõ, nem egyszer kritikus hozzáállást. Bár tárgya statikus, a kép gyakran informatív, mégsem egyszerû dokumentálásról van szó. A fotók egy-egy építészeti alkotás lényegét ragadják meg, megmutatják az összefüggéseket, a fotós személyén keresztül értelmezik az épületeket. Szentiváni János építészeti fotói környezettudatos szemléletmódra nevelnek, és sok esetben visszahatnak az alkotások tárgyára is, magára az építészetre."


2005-ben a MAOE tagja lesz, újabb feladatokra, kiállításokra és könyvekre


készül.


Eifert János


Módosítás dátuma: 2007. április 13. péntek