
Románia: megvonták a magyar lapok támogatását

Írta: Új Szó
2005. szeptember 30. péntek - Módosítás: 2005. szeptember 30. péntek

Elutasította a román mûvelõdési minisztérium a hatáskörébe tartozó magyar nyelvû
folyóiratok idei pénzügyi támogatását, arra hivatkozva, hogy e sajtótermékeknek más
források is rendelkezésükre állnak - olvasható a Krónika keddi számában.  Elutasította a
román mûvelõdési minisztérium a hatáskörébe tartozó magyar nyelvû folyóiratok idei pénzügyi
támogatását, arra hivatkozva, hogy e sajtótermékeknek más források is rendelkezésükre állnak
- olvasható a Krónika keddi számában. 
  Az erdélyi napilap Kelemen Hunort, a román képviselõház mûvelõdési bizottságának tagját
idézte. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) képviselõje felháborítónak és
diszkriminatívnak nevezte a mûvelõdési tárca eljárását. A támogatásról egyébként a
minisztérium által kinevezett civil társadalmi grémium dönt. Ez a testület hivatkozott arra, hogy a
magyar nyelvû folyóiratok számára más források is rendelkezésre állnak, s a minisztérium erre
alapozva utasította el az említett lapok idei költségvetésre vonatkozó igénylését.
  "A román civil társadalom, amelyrõl azt gondoltuk, hogy részrehajlás nélkül tud viselkedni,
merkantilista szempontok alapján ítélt" – jelentette ki Kelemen Hunor képviselõ, a mûvelõdési
bizottság tagja. Ugyanakkor pontosított: a folyóiratok esetében nem normatív támogatásról van
szó, hanem pályázat útján elnyerhetõ összegekrõl. 
  Nagyfokú részrehajlásra utal viszont a bizottság indoklása - fejtette ki Kelemen Hunor. Hiszen
az az érvelés, miszerint a magyar folyóiratok egyéb anyagi forrásokból is meríthetnek, a román
nyelvû folyóiratok többségére is érvényes - tette hozzá az RMDSZ-képviselõ. Jelezte: a héten
megpróbálja elérni a minisztériumban, hogy a tartalékalapból juttassanak támogatást a magyar
nyelvû folyóiratoknak. 
  Kántor Lajos, a Korunk fõszerkesztõje, Gálfalvi György, a Látó fõszerkesztõ-helyettese,
valamint Szabó Zsolt, a Mûvelõdés fõszerkesztõje a Krónikához eljuttatott nyilatkozatban
nehezményezte a kulturális folyóiratok támogatásának csökkentését. "Az elmúlt években
bevezetett pályázati rendszer már csak a töredékét fedezte a megjelentetési költségeknek,
ráadásul a megítélt összegek folyósítása gyakran akadozott vagy késlekedett. A
szerkesztõségek megértették, hogy az új körülmények között saját maguknak kell támogatókról
gondoskodniuk, és ily módon – nem csekély erõfeszítések árán – sikerült is a
fennmaradásukhoz szükséges feltételek biztosítása" – áll a nyilatkozatban.
  A dokumentumot jegyzõk között szerepel Parászka Boróka, A Hét felelõs szerkesztõje is, aki a
kusza viszonyok szemléltetésére egy, a huszonkettes csapdájához hasonló helyzetet vázolt fel.
Eszerint az Illyés Közalapítvány azért nem hagyta jóvá az általuk kért összeget, mert A Hét,
úgymond, a román szaktárcától kap támogatást. Utóbbi viszont arra hivatkozva utasítja el
pályázatukat, hogy a magyar folyóiratokat a (román állami forrásokat a magyarság számára
elosztó) Communitas Alapítvány támogatja.
  
  

 1 / 1


