Főoldal pop-rock Madonna újra visszatér a jövõbe

Madonna újra visszatér a jövõbe

E-mail Nyomtatás PDF
Material girl
Diszkógömb, flitter, tánc, metroszexuális mennyország.

 Material girl
Diszkógömb, flitter, tánc, metroszexuális mennyország. Ez Madonna legújabb lemezének summázata, és azt is gyorsan hozzá kell tenni, hogy igen hatásos is. A pop 47 éves királynõje jó érzékkel kanyarodik vissza a nyolcvanas évekbe. A Confessions On A Dancefloor címû lemez már kapható a Zeneáruházban!Bár az õ esetében sosem lehet tudni, mégis valószínûsíthetõ, utolsó nagy rohamát intézte Madonna a világ diszkói és táncklubjai ellen. A 47 éves énekesnõ jó érzékkel fedezte fel, hogy most még tarolhat egy nagyot a nyolcvanas éveket a jelenkorral ötvözõ elektrodiszkóval, és a Confessions On A Dancefloor minden bizonnyal lyukat is fog robbantani a legjobb klubokba.
Bár Madonna hivatalosan sosem "mondott le" a pop királynõje címrõl, mégis, az utóbbi idõben egyre inkább háttérbe szorult, és most biztosra megy. Ugyan volt már neki nem egy nagy dobása a karrierje során, ám most ismét ráfér egy ütõs lemez. Az utolsó ilyen az 1998-as Ray Of Lights volt - akkor szinte egy teljesen új közönség fedezte fel magának a hûvös ezredvégi technodíva szerepében tetszelgõ Madonnát, aki William Orbittal karöltve az akkor még izgalmas elektronikus tánczenei színtérrõl csemegézve találta ki újra magát.
Ezután már sem a két évvel késõbbi Music, sem pedig a 2003-as American Life nem volt képes ezt a hatást kiváltani, sõt, utóbbi eddigi legrosszabbul fogyó albuma lett az idõközben Angliába áttelepülõ énekesnõnek.
Mrs. Ritchieként Madonna ugyanúgy a lapok címlapjaira került, mint korábban, ám már egyre kevésbé a zenéjének köszönhetõen - hol a gyerekkönyvei, hol a lovasbalesete, hol a magánélete miatt, de lényeg, hogy szinte sosem az aktuális sikerszáma szolgáltatta az apropót. Így aztán valami másra volt szüksége, és ez a valami más az lett, hogy visszatért a gyökereihez, nevezetesen a nyolcvanas évek melegklubjaiban dívó diszkózenéhez, és bölcselkedés, politizálás és más, hasonlóan szükségtelen dolgok helyett csak arra koncentrál, hogy táncra perdítse hallgatóit.
Furcsa, hogy ez a fajta szintipop-diszkóhangzás talán a legkevésbé divatosnak, legcikibbnek számított mondjuk a Ray Of Lights idején, azóta azonban fordult a világ: már senki sem csinál triphopot és alig hallani breakbeatet, miközben a nyolcvanas évek retrót nem lehet lelõni. Hiába futott le gyorsan a szintipopot elõször visszahozó electroclash, mégis sikerült kiszabadítania a szellemet a palackból, és azóta Gwen Stefani ugyanúgy beletenyerelt ebbe a masszába, mint mondjuk a Sugababes - miért pont Madonna maradna le, aki ráadásul majdnem pont ugyaninnen indult két évtizeddel korábban?
Mrs. Ritchie
Saját bevallása szerint is fontos inspirációt jelentett ehhez az utóbbi két Goldfrapp-lemez, a maga erotikusan lüktetõ glames elektropopjával, és jó kézzel választott magának segítõtársat is Stuart Price személyében, aki már többször is tanúbizonyságát adta annak, hogy otthon van a nyolcvanas évek hangzásának modernizálásában, tegye ezt akár Jacques Lu Cont néven, vagy éppen a Zoot Woman tagjaként. A korábbi fõ szerzõtárs, a francia Mirwais ezúttal kevesebb lehetõséget kap, de besegít még egy svéd producerduó is, a Bloodshy & Avant.
A lemezen aztán szinte megállás nélkül zakatolnak a szintibasszusok, kezdve az ABBA-hangmintával durvító Hung Up-tól szinte egészen a lemez végéig. Legkeményebben az I Love New York szól talán, ebben akár még a Stooges I Wanna Be Your Dog-jának riffje is felfedezhetõ. A szinte végig egymásba mixelt számok csak néha-néha vesznek vissza a tempóból. Ez nem is feltétlenül szerencsés, például a zsidó vallási vezetõk haragját kivívó Isaac esetében, amely igencsak kilóg a lemezrõl a világzenei hangmintájával.
Madonna tehát visszatér ahhoz, amihez talán a legjobban ért, és ezt most tényleg remekül is idõzítette. Azon, hogy közel az ötvenhez, kétgyerekes anyaként jól áll-e neki, hogy trendi diszkódívaként jelenik meg a lemezen, már lehet ugyan vitatkozni, mégis az album sikeres húzásnak tûnik, és még azt sem túlzás kijelenteni, hogy Mrs. Ritchie hét év után ismét elkapta a zeitgeistet.
Inkei Bence

Módosítás dátuma: 2005. november 18. péntek  

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 164 vendég böngészi