Főoldal film Május után - Olivier Assayas rendező új filmjéről beszélt Budapesten (MTI)

Május után - Olivier Assayas rendező új filmjéről beszélt Budapesten (MTI)

E-mail Nyomtatás PDF

Budapest, 2013. március 7. - Az 1970-es években szinte minden francia középiskolás politizált, ennek a generációnak állít emléket Olivier Assayas magyar származású francia filmrendező Május után című mozija, amelyet a Frankofón Filmnapokon láthatott először a magyar közönség. A rendező a díszbemutató alkalmából Budapestre látogatott.
A Május után - amelyet április 4-től országszerte vetítenek a mozik - az 1970-es években játszódik, főszereplői éppen érettségiző középiskolások, akiknek figyelmét nem a tanulás és a felvételi, hanem a politika, a rendőri brutalitás elleni tiltakozás és a baloldali mozgalmak propagandája köti le.
Olivier Assayas az MTI-nek elmondta, hogy a Május után ugyan nem tekinthető önéletrajzi filmnek, de a cselekmény apróbb részleteinek, történeteinek van valóságalapjuk. "A film arról szól, hogy mit jelent egy generáció tagjának lenni" - fogalmazott Olivier Assayas.
A rendező, aki a film forgatókönyvéért a tavalyi velencei filmfesztiválon elnyerte a legjobb forgatókönyv díját, felidézte: az 1970-es években a francia középiskolákban szinte mindenki politizált, főként a baloldali, anarchista ideológiák voltak népszerűek. Ugyanakkor - miként a film főszereplője, a festőnek-filmesnek készülő Gilles - nem tudott azonosulni a kommunisták dogmatizmusával, számára a totalitarianizmusnak minden formája elfogadhatatlan volt.
Olivier Assayas beszélt magyar származásáról is. "Édesanyám 1946-ban hagyta el Magyarországot, közvetlenül a háború után, a kommunista hatalomátvétel előtt" - mesélte, hozzátéve, hogy őt, mivel Franciaországban nevelkedett, már nem köti semmi ide. Magyarországot csak az édesanyja elbeszéléséből ismeri, így afféle fantáziavilágként él benne.
Filmjének főszereplője festőművészi karriert építget - Olivier Assayas szerint képzőművészeti érdeklődését részben magyar nagyapjának köszönheti, Pólya Tibornak, aki festőművész-karikaturista volt Szolnokon. Felidézte: ő maga is festőnek készült eleinte, és mint Gilles-nek, neki is távoli, idegen világ volt a film. Szerinte a film végül happy enddel zárul, hiszen Gilles megtalálja az utat a filmhez, megtalálja a saját művészi önkifejezési formáját is.
A filmet egyébként legközelebbi barátjának, a tavaly elhunyt Laurent Perrin francia filmesnek ajánlotta, akivel sokat dolgoztak együtt. Először épp egy olyan amerikai produkcióban vettek részt, amelyet Magyarországon és Angliában forgattak a hetvenes évek végén.
Olivier Assayas arról is beszélt, hogy életének egyik legkomplikáltabb forgatása volt a Május után a sok tömegjelenet miatt. "A legnehezebb az 1970-es évek hangulatának megragadása volt" - mesélte. Hozzátette, még az idén nyáron leforgatja következő filmjét, amelynek főszereplője Juliette Binoche lesz. A film címe Sils Maria, amely egy svájci kisváros neve.

 

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 147 vendég böngészi