Főoldal színház Mulatságkeresõk

Mulatságkeresõk

E-mail Nyomtatás PDF
Már nem sorsokat látunk magunk elõtt, hanem emberi lelkeket.
Már nem sorsokat látunk magunk elõtt, hanem emberi lelkeket. Egy vendégjáték margójára
Nem tudjuk, kik õk, honnan jönnek, hova tarthatnak – semmit. Csupán azt: egy váratlan helyzet – mulatság hírére megérkeznek valahova, de ott nincs semmi, se mulatság, se egyetlen árva lélek rajtuk kívül – mit hoz ki belõlük, hogyan viselkednek benne, melyikük hogyan reagál rá. Életsorsuk tehát rejtve marad elõttünk, ám a személyiségükrõl tulajdonképpen minden lényegeset megtudunk.
S éppen ebben áll Mro1ek – s általában az abszurd – jelentõsége: fordítanak egyet a dolgokon. Itt nem a mû cselekménye ad keretet hõsei élettörténeteinek, melyekbõl kibontakozhatnának konfliktusaik, s emberi jellemük így ezekben mutatkozhatnának meg, hanem az eleve felszámolja a cselekményt, lecsupaszítja szereplõit (úgymond megfosztja õket addigi életüktõl, másodlagossá teszi sorsukat, így konfliktusaik a põrére vetkõztetett jellemek összecsapásaiként kerülnek elénk. Itt már nem sorsokat látunk magunk elõtt, hanem – számunkra ismeretlen sorsokat megélt – emberi lelkeket. Itt a nézõknek már nem azonosulniuk kell a színpadi alakok életsorsával, hanem azok jellemébõl maguknak kell kibontaniuk, megalkotniuk azt. A saját életüket és élettapasztalataikat kell odakölcsönözniük az elõttük vergõdõknek, nekik kell megírniuk a vegytiszta drámai konfliktusokhoz a cselekményt, azáltal, hogy értelmezik a színpadi mesét, jellemeket. S ezzel máris megszûnik a nézõ passzivitása; elkerülhetetlenné válik számára, hogy részt vegyen az általa megtekinteni, élvezni vágyott mû létrehozásában – társalkotóvá lép elõ. Nélküle csak dráma, nélküle csak színmû van, de nincs mû, mert az elõbbi csupán szükségszerû elõzménye, elõképe ez utóbbinak. Az írói alkotófolyamat végterméke minden esetben a nézõben, illetve az értelmezõben megképzõdõ mû, nélküle – nélkülünk – csak szövegek vannak.
Különösen érvényes ez olyan szerzõk esetében, mint Mro1ek, illetve az olyan jellegû mûalkotásoknál, mint a Mulatság, ahol maga a színpadi szöveg is szinte csak másodlagos jelentõségû. Mro1ek magát a textust is levetkõzteti; ha csak önmagában vesszük, zörgõ váz csupán, lehetõségeiktõl megfosztott szavak halmaza. Ez a beszéd megmarad a még artikulálatlan közlés szintjén, eszköztelen és dísztelen; magasröptû vagy mélyenszántó gondolatok megfogalmazódására, közlésére képtelen. Ez a beszéd még az ember elõtti közlés szimfóniája; mondatai a csendre, sírásra, üvöltésre, nyöszörgésre, nyüszítésre épülnek, s nem szavakra. És ha olykor kikerülhetetlen is hozzá a szó, az legtöbbször csak indulatszavakban vagy legfeljebb csak tõ- s egyszerû mondatokban ölt testet; bõvített mondatokra, mondategyüttesekre, ékes tirádákra már nem képes; illetve már nincs is szüksége ezekre. De hát érzéseink, indulataink, fájdalmaink, örömeink is legtöbbször beszédelõttiek, mondatnélküliek. Szavaink sokszor csak eltakarnak valamit – legfõképpen bennünket –, de a hangunk, a csendünk, a szemvillanásunk, az ellenõrizetlen gesztusaink mi vagyunk. Ha fel akarod tárni magad elõttem, maradj csendben, s ezzel máris mindent elmondasz, máris tudni fogom, ki vagy – ennyi az egész, s mintha erre építene Mro1ek is, a Mulatság is, a Bárka Színház (Bérczes László, a rendezõ, illetve három kitûnõ színésze: Szikszai Rémusz, Mucsi Zoltán és Scherer Péter) is. Mert mi most nem is színmûvet láttunk színpadukon, hanem emberi hangokból, mozdulatokból, gesztusokból, arcjátékból komponált zenedarabot. Itt a beszédelõttinek és a beszéden túlinak volt igazán jelentõsége s jelentése. A hangerõnek és a hangszínnek, a zörejeknek és csendeknek, a ritmusváltásoknak, az emberi testek játékának: harmóniájának és diszharmóniájának; a szagoknak, a levegõ vibrálásának.
A Bárka Mulatsága nem a színpadon játszódott, nem a nézõtéren ülõk elõtt, hanem a színházi térben, illetve, pontosabban: életünk terében; ideje nem elõadásnyi, illetve nem színházi idõ volt, hanem a mi idõnk, a mi életünk egyik idõszelete. Ez a Mulatság azzal adott hozzánk, hogy kivett belõlünk – hogy belõlünk vette ki magát. Általa azzal lettünk többek, hogy kibõl-kibõl létrehozatta magát, hogy ilyképpen mutasson meg bennünket önmagunknak.
Nem, nem szólt semmirõl.
Elvégre mi sem szólunk semmirõl; az ember élete nélkülöz minden különösebb mondandót. Csak megszületünk (mulatságba készülünk, érkezünk), vagyunk (keressük a mulatságot), és meghalunk (a megformálatlanság põresége, a formakeresés kínjai után a végén mégiscsak megszólal a zene, magasztosan, emelkedetten hangzón, lelket-szellemet átnemesítõn) – tulajdonképpen akkor kezdhetnénk el igazán, mire a végére érünk. S ekkor kezd igazából felkavaró lenni számunkra az egész. Aztán rögvest meg is nyugszunk, mert ráébredünk, ez volt a mulatság, ez volt a zene: a mulatság, a zene keresése.
S ettõl nyeri el rejtett értelmét az, ami önmagában nem szólt semmirõl. Ettõl mond többet önmagánál, ettõl mondat el mindent velünk, ami viszont mindent elmond rólunk.
Mi pedig ekkor s ebben ismerünk csak igazán magunkra.
TÓTH LÁSZLÓ

Módosítás dátuma: 2006. február 07. kedd  

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Olvasnak bennünket

Oldalainkat 151 vendég böngészi