A Szlovák Vasutak az elkövetkezõ hat évben 76 milliárd koronát fordít a pályaszakaszok modernizációjára
A legtöbb pénzt a szlovák fõvárost Zsolnával összekötõ vonalra fordítják, jelentõs felújítás vár azonban a Zsolnát a lengyel határral és Liptószentmiklóst Kassával összekötõ vasútvonalra is.
A Szlovák Vasutak az elkövetkezõ hat évben 76 milliárd koronát fordít a pályaszakaszok modernizációjára A legtöbb pénzt a szlovák fõvárost Zsolnával összekötõ vonalra fordítják, jelentõs felújítás vár azonban a Zsolnát a lengyel határral és Liptószentmiklóst Kassával összekötõ vasútvonalra is.
A legtöbb pénzt a szlovák fõvárost Zsolnával összekötõ vonalra fordítják, jelentõs felújítás vár azonban a Zsolnát a lengyel határral és Liptószentmiklóst Kassával összekötõ vasútvonalra is. Mindezt azonban nem kizárólag az állami költségvetésbõl finanszírozzák, igénybe veszik ugyanis az Európai Unió támogatásait is. Ez utóbbiak a teljes beruházás háromnegyedét teszik ki. A vasúthálózat modernizációs hatalmas lehetõségeket jelent a hazai építõipari cégeknek. Közülük jelenleg a legtöbb megrendelést a Doprastav és a Skanska kapta.
A Szlovák Vasutak nyugat-szlovákiai hálózatának a felújítása már évek óta folyik. Ennek köszönhetõen 2009-ig az összes munkálatot befejezik a Pozsony és Vágújhely közötti szakaszon. A vasút képviselõi szerint a Vágújhely és Zsolna közötti szakaszok 2007 és 2012 között lesznek teljes mértékben felújítva. Ezt követõen az építésügyi társaságok keletre irányítják a gépeiket. A vasút már kiírta a pályázatot a Liptószentmiklós és Kassa közötti szakasz felújítására. Ezt a vonalat várhatóan 2013-ra fejezik be, miközben a projekt megvalósítására a vasút már megszerezte az Európai Unió kohéziós alapjának a támogatását. Jelentõs felújításokat tervez a vasút közvetlenül a fõvárosban is. Itt a fõpályaudvart szeretnék összekötni a ligetfalui pályaudvarral. A Duna két partját a folyó alatti alagúttal tervezik összekötni, ami több, mint 20 milliárd koronába kerülne.
A bõséges uniós támogatások azzal magyarázhatók, hogy az Európai Unió szeretné modernizálni az ötös számú európai vasúti korridort. Ez Olaszországból vezet, Bécsen és Zsolnán keresztül, Lengyelországba és Ukrajnába. Ha a szakaszt teljes mértékben felújítják, a vonatok 160 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek majd, vagyis Pozsonyból 100 perc alatt juthatunk majd el Zsolnára.
Mindez azonban nem jár problémák nélkül. A szlovákiai szakaszon Bazin környékén voltak gondok, ahol a gázvezetéket kellett áthelyezni a vasút miatt, és több áthidalást is ki kellet építeni. Vita tárgya volt az is, hogy a gyorsabb vasút kikerülje-e Trencsént. A legújabb problémát az építési felügyelet kiválasztása a Pöstyént Vágújhellyel összekötõ szakaszra. Az eredménytelen pályázatok miatt erre a szakaszra már egy éve keresik a felügyeletet. Szlovákián két további európai korridor is végighalad. Az egyik Berlint köti össze Pozsonyon keresztül Budapesttel, a másik Zsolnát az észak-lengyelországi Gdanskkal. A késõbbiekben ezeken is közlekedhetnek majd a szuperexpresszek. A Szlovák Vasutaknak ugyanakkor jelenleg egyetlen ilyen vonata sincs. (mi, hn)
Kapcsolódó cikkek
- Évszázadok óta tartó rejtély után kiderült, a magyarok tényleg leszármazottai-e a hunoknak (index.hu)
- Több szlovák-magyar regionális vasúti kapcsolat újraindítását tervezi a szlovák szaktárca (MTI)
- Megtiltaná a brit kormány, hogy külföldi államok brit sajtótermékekben szerezzenek részesedést (MTI)
- Az EP új szabályokat szavazott meg a sajtószabadság és az újságírók védelmében (MTI)
- A nemzetnek van egy másik koronája is (index.hu)